«Aκόμη ένας μήνας στη δουλειά» όσον αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, όπου ισχύει ο κανόνας «ίδια φόρμουλα, ίδια αποτελέσματα». Ποια είναι η -εμπεδωμένη πλέον- φόρμουλα; Ο γνωστός από τη μνημονιακή εποχή συνδυασμός φορολογικών υπερεσόδων και μεγάλης έκτασης περικοπών στις δαπάνες και δη αυτές που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα.
Βεβαίως, τώρα δεν έχουμε επιβολή νέων φόρων, αλλά υπεραπόδοση των παλιών, με επίμονη άρνηση της κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει με τα υπερέσοδα μια μεταρρύθμιση της φορολογικής κλίμακας υπέρ των κατώτερων εισοδηματικών στρωμάτων. Εχουμε, όμως, κανονικότατα, μια συστηματική «σφαγή» στις δαπάνες και δη σε αυτές με κοινωνικό χαρακτήρα.
Ολα αυτά -και ιδιαίτερα το τελευταίο- «βγάζουν μάτι» στα οριστικά στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο 7μηνο. Ιδιαίτερα οι θηριώδεις περικοπές στις δαπάνες. Στο γενικό κονδύλι των Μεταβιβάσεων, από το οποίο χρηματοδοτούνται -μεταξύ άλλων- όλες οι κατηγορίες κοινωνικών δαπανών, δαπανήθηκαν 1.821 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού (16.918 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 18.739 εκατ. ευρώ).
Η λαθροχειρία
Για να κρύψει την κατανομή αυτού του τεράστιου ύψους περικοπών, η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών προχωρεί σε μια στατιστική λαθροχειρία: ενώ στα δημόσια έσοδα συγκρίνει τις πραγματοποιήσεις στο 7μηνο με τις εκτιμήσεις-στόχους του προϋπολογισμού για το 7μηνο, στις δαπάνες συγκρίνει τις πραγματοποιήσεις στο 7μηνο με τις εκτιμήσεις-στόχους του προϋπολογισμού για ολόκληρο το έτος!
Σε επίπεδο συνολικών δαπανών του προϋπολογισμού η εικόνα είναι η ίδια: αντί για δαπάνες 42.070 εκατ. ευρώ που ήταν η εκτίμηση-στόχος του προϋπολογισμού, οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες ήταν 39.326 εκατ. ευρώ, λιγότερες κατά 2.744 εκατ. ευρώ! Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε υποεκτέλεση σε όλες τις βασικές κατηγορίες δαπανών, εκτός από δύο:
● Τις δαπάνες για τόκους, όπου καταγράφεται υπέρβαση σε σχέση με τους στόχους κατά 436 εκατ. ευρώ, και
● τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), όπου καταγράφεται υπέρβαση κατά 717 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα, εκεί συνεχίζεται η παγιωμένη δυναμική των φορολογικών υπερεσόδων. Στα έσοδα από φόρους καταγράφεται υπέρβαση των στόχων κατά 2,19 δισ. ευρώ! Λόγω μεγάλων υστερήσεων σε άλλες κατηγορίες δαπανών (Μεταβιβάσεις και Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών), η υπέρβαση των στόχων στα συνολικά καθαρά έσοδα του προϋπολογισμού είναι «μόλις» 863 εκατ. ευρώ. Η τεράστια υπέρβαση στα έσοδα από φόρους κατανέμεται ως εξής στις διάφορες υποκατηγορίες φοροεσόδων:
● Εσοδα από ΦΠΑ: υπέρβαση στόχου 547 εκατ. ευρώ.
● Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης: υπέρβαση στόχου 135 εκατ. ευρώ.
● Λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών: υπέρβαση 102 εκατ. ευρώ.
● Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας (περιλαμβάνεται ο ΕΝΦΙΑ): υπέρβαση 73 εκατ. ευρώ.
● Φόρος εισοδήματος: υπέρβαση 1.404 εκατ. ευρώ.
● Φόροι επί χρηματοοικονομικών και κεφαλαιακών συναλλαγών: υπέρβαση 40 εκατ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη υστέρηση παρατηρείται στην κατηγορία Φόροι κεφαλαίου, με -113 εκατ. ευρώ.
Η «διπλωματία του υπερπλεονάσματος» και το «μικρό καλάθι» στη ΔΕΘ
Ως αποτέλεσμα των φορολογικών υπερεσόδων και της θηριώδους περικοπής των δαπανών, στο 7μηνο του 2024 καταγράφεται πολύ υψηλό υπερπλεόνασμα. Συγκεκριμένα, το πρωτογενές πλεόνασμα (σε τροποποιημένη ταμειακή βάση) ανήλθε σε 5.665 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.655 εκατ. ευρώ, με το υπερπλεόνασμα να ανέρχεται σε 4,01 δισ. ευρώ!
Το υπουργείο Οικονομικών, ωστόσο, διευκρινίζει ότι απ’ αυτό πρέπει να αφαιρέσουμε 647 εκατ. ευρώ εσόδων (που θα προσμετρηθούν στο δημοσιονομικό 2023) καθώς και ποσόν ύψους 2.323 εκατ. ευρώ που αφορά ετεροχρονισμό των μεταβιβαστικών πληρωμών προς ΟΚΑ κατά 1.693 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και των δαπανών που αφορούν τα εξοπλιστικά προγράμματα ύψους 630 εκατ. ευρώ, που δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους.
Ετσι, η υπέρβαση του στόχου στο πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου ανέρχεται σε 1.040 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο αυτό είναι αμφίβολο κατά πόσο αποδίδει την πραγματική δυναμική του υπερπλεονάσματος σε ετήσια βάση, όταν τα θεμελιώδη (έσοδα και ιδιαίτερα φορολογικά έσοδα και δαπάνες) αθροίζουν στο 7μηνο υπέρβαση των στόχων κατά 4.934 εκατ. ευρώ. Ακόμη όμως και αν αποδίδουν την πραγματική δυναμική του υπερπλεονάσματος, αυτό θα ξεπεράσει σε κάθε περίπτωση τα 2 δισ. ευρώ. Δεδομένου δε ότι βάσει του νέου Συμφώνου Σταθερότητας η κυβέρνηση «δικαιούται» αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών το 2025 κατά 3% σε σχέση με το 2024, που ισούται με 3,4 δισ. ευρώ, υπολογίζοντας και το υπερπλεόνασμα, οι διαθέσιμες δαπάνες για το 2025 ανέρχονται κατ’ ελάχιστον σε 5,5 δισ. ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση προετοιμάζει το έδαφος για «μικρό καλάθι» στη ΔΕΘ, προωθώντας σε πρώτο πλάνο τα μέτρα για τα ακίνητα και ανακοινώνοντας μέτρα που το κόστος τους δεν ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ. Αποδεικνύοντας έτσι ότι είναι προσηλωμένη στη «διπλωματία του υπερπλεονάσματος» με το βλέμμα στους οίκους αξιολόγησης και τις αγορές. Το 2023 ένα σεβαστό μέρος του υπερπλεονάσματος μεταφέρθηκε στο 2024 και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος...
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας