Σημαντική αύξηση σημείωσε τα τελευταία χρόνια, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers), καθώς μεταξύ 2014 και 2023 ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά 20% (12.200 πλοία) με τον σημερινό στόλο χύδην να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας και να μεταφέρει περίπου το 55% των παγκόσμιων μεταφορών. Στο μεταξύ οι απώλειες των πλοίων συνεχίζουν να μειώνονται, ενώ το 2023 σημειώθηκε μία απώλεια πλοίου ξηρού φορτίου χύδην και καμία απώλεια ζωών.
Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην τελευταία Εκθεση Ατυχημάτων Μαζικής Μεταφοράς 2014-2023 της INTERCARGO (Διεθνής Ενωση Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου) και όπως αποκαλύπτεται η μείωση των απωλειών πλοίων μπορεί να αποδοθεί στις συνεχείς βελτιώσεις ασφάλειας που εφαρμόζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες. Επίσης ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στις επιδόσεις ασφαλείας των πλοίων μεταφοράς χύδην είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή ενός βελτιωμένου διεθνούς ρυθμιστικού πλαισίου, όπως επίσης η υιοθέτηση νέας τεχνολογίας για τη βελτίωση του σχεδιασμού των πλοίων.
Σοβαροί κίνδυνοι στα bulk carriers πλοία παραμένουν η υγροποίηση φορτίου ή άλλοι μηχανισμοί αστοχίας φορτίου που σχετίζονται με την υγρασία και οι οποίοι αποτελούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τη ζωή. Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, το 61,8% των συνολικών απωλειών ανθρώπινων ζωών (55) τα τελευταία 10 χρόνια οφείλεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Οι προσαράξεις παραμένουν η μεγαλύτερη αιτία απωλειών πλοίων.
Ανακοινώνοντας τη δημοσίευση της έκθεσης ο Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος της INTERCARGO, σχολίασε:
«Δεν πρέπει ποτέ να παραβλέπεται η ασφάλεια των πλοίων χύδην μεταφοράς. Εχουμε κάνει πολύ δρόμο από τις “σκοτεινές μέρες” της δεκαετίας του 1980, όταν ζήσαμε πολλές τραγικές απώλειες ζωών και σκαφών. Εκτοτε, οι επιδόσεις ασφάλειας του κλάδου βελτιώνονται σταθερά, χάρη σε μεγάλο βαθμό στις συντονισμένες προσπάθειες της INTERCARGO με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου. Αυτά τα τελευταία στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, ειδικά αν ληφθεί υπόψη η σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου».
Σημείωσε ωστόσο ότι «δεν υπάρχει, κανένα περιθώριο εφησυχασμού. Οποιαδήποτε απώλεια ανθρώπινων ζωών είναι τραγική και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στις αιτίες που συμβάλλουν και αναλύονται στην έκθεση», ενώ συμπλήρωσε ότι η βελτιωμένη ασφάλεια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεχή εκπαίδευση του πληρώματος και του προσωπικού της ξηράς, τη βελτιωμένη σχεδίαση πλοίων, τη νέα τεχνολογία και την ισχυρότερη κανονιστική συμμόρφωση.
Η ΙNTERCARGO συνήλθε για πρώτη φορά το 1980 στο Λονδίνο και συμμετέχει με συμβουλευτικό καθεστώς στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) από το 1993. Παρέχει το φόρουμ όπου οι πλοιοκτήτες ξηρού χύδην φορτίου, οι διαχειριστές και οι φορείς εκμετάλλευσης ενημερώνονται, συζητούν και μοιράζονται τις ανησυχίες τους σχετικά με βασικά θέματα και ρυθμιστικές προκλήσεις, ιδίως σε σχέση με την ασφάλεια και το περιβάλλον.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας