Φθηνότερα κόστισε τελικά στον Ιβάν Σαββίδη η εξαγορά του ξενοδοχειακού συγκροτήματος «Πόρτο Καρράς» στη Χαλκιδική, αλλά τα «άσχημα» νέα για τον επιχειρηματία έρχονται από το θέμα της εξαγοράς του λιμανιού στον Βόλο, που είναι και «παγωμένο» λόγω δικαστικών εκκρεμοτήτων, αλλά και «πνιγμένο» στη λάσπη των πλημμυρών στη Θεσσαλία!!!
Πριν από τέσσερα χρόνια, η είδηση εξαγοράς του «Πόρτο Καρράς» από τον κ. Σαββίδη είχε προκαλέσει πάταγο και τα ποσά που κυκλοφορούσαν για την επίτευξη της συμφωνίας με την Τεχνική Ολυμπιακή (Κωνσταντίνος Στέγγος) κυμαίνονταν μεταξύ 200 και 300 εκατομμυρίων ευρώ! Η τελική συμφωνία («Εφ.Συν.», 16.4.20, «Στα χέρια του Ιβάν Σαββίδη το “Πόρτο Καρράς” με 205 εκατ. ευρώ») είχε μάλιστα ανακοινωθεί Μεγάλη Τετάρτη του 2020 και έκανε λόγο για εξαγορά εκ μέρους της Belterra Investments Ltd., εταιρείας συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη, «των μετοχών της εταιρείας Πόρτο Καρράς Α.Ε. και των συνδεδεμένων εταιρειών και περιουσιακών στοιχείων που συνδέονται με τη λειτουργία του τουριστικού συγκροτήματος “Πόρτο Καρράς”, στην περιοχή της Σιθωνίας Χαλκιδικής, από τον όμιλο “Τεχνική Ολυμπιακή” και των συνδεδεμένων εταιρειών των βασικών της μετόχων, έναντι του κατ’ αρχήν συνολικού τιμήματος των 205 εκατομμυρίων ευρώ».
Αυτό το «κατ’ αρχήν» χρειάστηκε τέσσερα ακριβώς χρόνια για να ολοκληρωθεί. Και όπως ανακοινώθηκε στο χρηματιστήριο την 1η Μαΐου από την «Τεχνική Ολυμπιακή», «ο τρίτος ανεξάρτητος σύμβουλος KPMG Advisors Single Member S.A. (εφεξής η KPMG) κατέθεσε στην Εταιρεία το από 30.4.2024 πόρισμά του (final completion statement). Με βάση αυτό, από το συνολικό τίμημα των €168.885,57 χιλ. θα πρέπει να εκπέσουν €65.005,21 χιλ. για χρηματοοικονομικές και λοιπές υποχρεώσεις. Ετσι το τελικό τίμημα της πώλησης ανέρχεται σε €103.880,36 χιλ.
Η Εταιρεία εξετάζει ενδελεχώς το πόρισμα του ανεξάρτητου σύμβουλου και θα ενημερώσει άμεσα το επενδυτικό κοινό για κάθε εξέλιξη επί του θέματος». Οι δύο πρώτοι εκτιμητές που είχαν καταθέσει ο καθείς πόρισμα για λογαριασμό του παραγγελιοδότη του δεν είχαν καταλήξει σε ενιαία πρόταση και γι’ αυτό το έργο ανατέθηκε και σε τρίτο ανεξάρτητο εκτιμητή.
«Βάλτωσε» το λιμάνι
Σε ό,τι αφορά όμως το λιμάνι του Βόλου, τα πράγματα είναι εξαιρετικά περίπλοκα.
1) Μπορεί το τίμημα εξαγοράς, όπως είχε ανακοινώσει το ΤΑΙΠΕΔ με τυμπανοκρουσίες, να ανήλθε στα 51 εκατομμύρια ευρώ (!!!), ωστόσο, όπως από τότε σημειώναμε («Εφ.Συν.» 29.9.2023 «Και το λιμάνι Βόλου στον Σαββίδη»), υπήρχε και η δεύτερη κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε. που είχε εξασφαλισμένη χρηματοδοτική στήριξη από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFS και είχε προσφέρει ακριβώς μόλις(;) τα μισά της προσφοράς Σαββίδη, αλλά αρχικά προσέφυγε στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και ακολούθως στο ΣτΕ, από το οποίο εκκρεμεί η έκδοση απόφασης. Αν η Goldair χάσει και στο ΣτΕ, είναι έτοιμη να προσφύγει και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.
2) Δεν έφταναν αυτά τα προβλήματα και οι συνεπαγόμενες καθυστερήσεις, ήρθε και προστέθηκε στον βυθό του λιμανιού και η λάσπη από τα πλημμυρικά φαινόμενα του «Daniel» και του «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023. Η λάσπη υπολογίστηκε στα 700.000 κυβικά μέτρα και τον επόμενο μήνα το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά(;) διαγωνισμό που, αν με το καλό τελειώσει, μετά θα απαιτηθούν άλλοι 18 μήνες για να ολοκληρωθούν τα έργα. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ και σε πρόσφατη επίσκεψή τους στον Βόλο ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος είπαν ότι τα λεφτά θα βρεθούν από το Πρόγραμμα ∆ημοσίων Επενδύσεων και... από πόρους του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ)! Εδώ όμως αναφύεται σειρά ζητημάτων...
3) Οι «πόροι» που ο ΟΛΒ θα κληθεί να καταβάλει εκτιμώνται στα... 2 εκατομμύρια ευρώ! Με δεδομένο όμως ότι η προσφορά Σαββίδη για την εξαγορά είχε προϋπολογίσει ότι θα έβρισκε στο ταμείο του ΟΛΒ τουλάχιστον 5 εκατομμύρια, τώρα είναι ζητούμενο αν θα γίνει δεκτό από την κοινοπραξία Σαββίδη χωρίς αντιδράσεις να βρουν ταμείο κατά 2 εκατ. μικρότερο. Διότι κοντά σε αυτό ανεφύησαν, λένε, και άλλες, δεύτερες σκέψεις, σχετικά με την εξαγορά του ΟΛΒ αφού, όπως θρυλείται, στην κοινοπραξία Σαββίδη κάποιοι δεν καλοβλέπουν σήμερα αυτούς που πρότειναν να δοθούν 51 εκατομμύρια, γιατί δεν είχαν εκτιμήσει ότι ο δεύτερος θα έδινε μόλις τα μισά.
Επιμύθιο
Στις 29.4.2024 η Νέα Αριστερά εξέδωσε μια ανακοίνωση με ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις. Αφού σημειώνει μεταξύ άλλων ότι οκτώ μήνες πέρασαν μετά τις πλημμύρες «χωρίς να γίνει οποιαδήποτε ενέργεια από την πλευρά της κυβέρνησης και του μετόχου (ΤΑΙΠΕΔ), παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες των εργαζομένων στο λιμάνι να προωθήσουν τα απαραίτητα έργα, ξεκινώντας από τις περιβαλλοντικές μελέτες (σε συνεργασία με το ΕΛΚΕΘΕ) που κρίθηκαν αχρείαστες από το ΤΑΙΠΕΔ», τονίζει ότι «σε αυτό το διάστημα το λιμάνι του Βόλου χάνει διαρκώς φορτία (το 4μηνο Σεπτ. – Δεκ. 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 40%) και οι ακυρώσεις στον κατάπλου κρουαζιεροπλοίων είναι καθημερινό φαινόμενο»!
Οσο για τους πόρους του ΟΛΒ που θα χρησιμοποιηθούν, «το θράσος της κυβέρνησης είναι απύθμενο» αφού επιπλέον το έργο «θα το αναλάβει η Μονάδα Ωρίμανσης Εργων του ΤΑΙΠΕΔ που έχει μεγάλη εμπειρία (με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής, που είναι μήτρα διαφθοράς και διασπάθισης των δημόσιων πόρων)».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας