Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
22.2° 15.8°
2 BF
94%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
22.8° 20.5°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 20.5°
3 BF
67%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
2 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
3 BF
60%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.5° 21.5°
2 BF
59%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
0 BF
63%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.1° 20.8°
5 BF
73%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.5°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
4 BF
49%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
77%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
1 BF
49%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
24°C
23.8° 21.2°
2 BF
47%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.8° 19.3°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
23.8° 23.8°
0 BF
35%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
43%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.1° 22.1°
2 BF
63%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.7° 20.7°
1 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Απασχόληση-ανεργία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αύξηση εθνικών δαπανών για ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης συστήνει ο ΟΟΣΑ

Το ποσοστό ανεργίας εξακολουθεί να είναι από τα υψηλότερα στις χώρες του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε. και η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στον ΟΟΣΑ μεταξύ των ατόμων ηλικίας 15-29 ετών, με 24,3% το 2022 ● Μόλις το 0,30% του ΑΕΠ κατανεμήθηκε το 2021 σε πολιτικές απασχόλησης, πολύ χαμηλότερα από πολλές άλλες χώρες και περίπου κοντά στα 3/4 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι 0,42%

Mπορεί να μην έλειψαν τα θετικά σχόλια προς τη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) από τον Μαρκ Πίρσον, υποδιευθυντή Απασχόλησης του ΟΟΣΑ, στην εκδήλωση που διοργάνωσαν από κοινού την περασμένη Πέμπτη με θέμα την αξιολόγηση των προγραμμάτων και των ενεργητικών πολιτικών, αλλά διαβάζοντας την έκθεση του Οργανισμού για τις πολιτικές απασχόλησης της ελληνικής δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης προκύπτουν άλλου τύπου συμπεράσματα.

Και το πρώτο και βασικότερο, που διαπερνά οριζόντια και τις 24 συστάσεις που διατυπώνει ο ΟΟΣΑ προς τη ΔΥΠΑ και το υπουργείο Εργασίας, είναι ότι από τις δράσεις της απουσιάζει μία σαφής και στοχευμένη στρατηγική για την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη σύζευξη αναγκών της αγοράς και προσφερόμενης εργασίας.

«Εντάξει», λέει ο ΟΟΣΑ, σημειώθηκε μεγάλη πρόοδος στη μείωση του ποσοστού ανεργίας από το 27,7%, ποσοστό στο οποίο είχε εκτοξευτεί το 2013, αλλά 10 χρόνια μετά, «παρά την αξιοσημείωτη αυτή βελτίωση, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις στην αγορά εργασίας, με το ποσοστό ανεργίας να εξακολουθεί να είναι ένα από τα υψηλότερα στις χώρες του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε. Από αυτές τις προκλήσεις της αγοράς εργασίας, πολλές είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα. Εκτεταμένη παρατυπία, εργασιακά αντικίνητρα που προκύπτουν από το σύστημα φορολογίας και παροχών, προκλήσεις με χαμηλά επίπεδα δεξιοτήτων και αναντιστοιχία δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας, εποχική εργασία και γήρανση και μείωση του πληθυσμού. Εκτός από την υψηλή συνολική ανεργία και τις διαρθρωτικές προκλήσεις, ορισμένες ομάδες υστερούν έναντι άλλων. Κι αυτό αφορά τους νέους (με την Ελλάδα να έχει το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στον ΟΟΣΑ μεταξύ των ατόμων ηλικίας 15-29 ετών, με 24,3% το 2022), τους ηλικιωμένους εργαζόμενους, τις γυναίκες (με το χάσμα απασχόλησης να φτάνει τις 20 ποσοστιαίες μονάδες συγκριτικά με αυτό των ανδρών που το 2022 ήταν στην ηλικία εργασίας του οικονομικά ενεργού πληθυσμού), και τα άτομα με αναπηρία τα οποία διακρίνονται με 30 ποσοστιαίες μονάδες, χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης από τα άτομα χωρίς αναπηρία κατά την περίοδο 2016-19».

Χαμηλές δαπάνες

Η Ελλάδα, κατά τον ΟΟΣΑ, δαπανά σχετικά λίγα σε ενεργές πολιτικές για την ένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας με μεγάλο μερίδιο να προορίζεται για προγράμματα κοινωφελούς εργασίας

«Παρά τα υψηλά επίπεδα ανεργίας, οι ελληνικές δαπάνες για Ενεργητικές Πολιτικές για την Αγορά Εργασίας (ΕΠΑΕ) ήταν χαμηλές τα τελευταία χρόνια. Περίπου το 0,30% του ΑΕΠ κατανεμήθηκε το 2021 σε πολιτικές απασχόλησης πολύ χαμηλότερα από πολλές άλλες χώρες και περίπου κοντά στα 3/4 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι 0,42%».

Ωστόσο, η έκθεση διαπιστώνει και τη μεγάλη διαφορά με το ύψος των δαπανών που διατέθηκαν κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που είχε υψηλά στην ατζέντα τη διατήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας εν μέσω κρίσης.

«Στο παρελθόν, ένα δυσανάλογα μεγάλο μερίδιο των δαπανών για πολιτικές απασχόλησης διατέθηκε στην Ελλάδα σε προγράμματα άμεσης δημιουργίας θέσεων εργασίας, δηλαδή σε προγράμματα κοινωφελή. Κατά την περίοδο 2017-2021, η Ελλάδα δαπάνησε περίπου το 48% του προϋπολογισμού των πολιτικών απασχόλησης σε προγράμματα δημιουργίας θέσεων εργασίας, πολύ περισσότερο από τον μέσο μερίδιο του ΟΟΣΑ που είναι περίπου 11%. Τα δημόσια προγράμματα είναι συχνά η μόνη ευρεία κατηγορία μέτρων που διατίθενται για τους πιο ευάλωτους άνεργους Ελληνες. Εναλλακτικά μέτρα, όπως η αποκατάσταση που σχετίζεται με την εργασία, η υποστηριζόμενη εργασία ή τα μικτά μέτρα στήριξης είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα στην Ελλάδα, αν και ειδικά μέτρα για ομάδες, όπως πρώην κρατούμενοι και άτομα με αναπηρία είναι διαθέσιμα, όπως κίνητρα κατάρτισης και απασχόλησης. Επίσης, οι δαπάνες για προγράμματα κατάρτισης είναι ιδιαίτερα χαμηλές στην Ελλάδα, μόλις το 0,02% του ΑΕΠ την περίοδο 2017-2021, λιγότερο από το ένα πέμπτο του μέσου όρου του ΟΟΣΑ».

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους εργασιακούς συμβούλους της ΔΥΠΑ: «Οι σύμβουλοι αντιμετωπίζουν μεγάλο φόρτο υποθέσεων, γεγονός που καθιστά δύσκολη την κάλυψη των αναγκών των ατόμων που αναζητούν εργασία και την παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης».

Αβεβαιότητα

Ο ΟΟΣΑ χαρακτηρίζει ζωτικής σημασίας τη χρηματοδότηση των πολιτικών απασχόλησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση μέσω του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) Ελλάδα 2.0. «Αν και είναι δύσκολο να βρεθούν ακριβή στοιχεία, οι διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη δείχνουν ότι η χρηματοδότηση της Ε.Ε. αντιπροσώπευε μεγάλο μερίδιο των ελληνικών δαπανών για τις ΕΠΑΕ.

Η χρηματοδότηση αυτή γίνεται βάσει έργου, το οποίο από τη φύση του αφήνει κάποια αβεβαιότητα για το μέλλον και μπορεί να αφήσει κενά ειδικά για τη χρηματοδότηση της διοίκησης της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης. Δεδομένης της υψηλής ζήτησης για πολιτικές απασχόλησης σε σχέση με τα σημερινά χαμηλά επίπεδα χρηματοδότησης, η Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να αυξήσει τις δικές της εθνικές δαπάνες για ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης», διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ, προτρέποντας να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στους μακροχρόνια ανέργους.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Αύξηση εθνικών δαπανών για ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης συστήνει ο ΟΟΣΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας