Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
venzini
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Σκαρφαλώνει ξανά στα ύψη η τιμή της βενζίνης

«Δαγκώνει» ξανά η ακρίβεια στα καύσιμα, με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να κινείται ανοδικά εδώ και έναν μήνα, πλησιάζοντας πλέον τα δύο ευρώ το λίτρο, φράγμα που έχει ήδη καταρριφθεί στις περισσότερες νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Πλέον η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώνεται κοντά στα 1,95 ευρώ/λίτρο, ενώ στις Κυκλάδες προσεγγίζει τα 2,20 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση άνω του 4,5% σε σύγκριση με τις αρχές Ιουλίου. Την ίδια στιγμή η άνοδος στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, με το αργό πετρέλαιο να σημειώνει μηνιαία αύξηση άνω του 17% και το μπρεντ άνω του 14%, οδηγεί σε εκτόξευση και τις χρηματιστηριακές τιμές της βενζίνης, η οποία σημειώνει αύξηση σχεδόν 20% στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (futures), την υψηλότερη εδώ και έναν χρόνο.

Εκπρόσωποι των πρατηριούχων-βενζινοπωλών μιλώντας στην «Εφ.Συν.» παραδέχονται ότι στην αγορά των καυσίμων ισχύει το φαινόμενο της «ρουκέτας και του φτερού», με τις τιμές χονδρικής των διυλιστηρίων να προσαρμόζονται σχεδόν αυτόματα στις διεθνείς αυξήσεις, ενώ αντιθέτως καθυστερούν να περάσουν τις μειώσεις, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για τυχόν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο κανονιστική παρέμβαση στον κλάδο των πετρελαιοειδών, διερευνώντας το φαινόμενο της λεγόμενης «ασυμμετρικής προσαρμογής των τιμών των καυσίμων σε μεταβολές κόστους κτήσης» στα τρία στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διανομής (διύλιση, χονδρική και λιανική πώληση).

Σύμφωνα με τον Γιώργο Ασμάτογλου, αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, οι τιμές της βενζίνης και στην Ελλάδα καθορίζονται από χρηματιστηριακούς δείκτες όπως ο East Med Platts, που αφορά τις τιμές της αμόλυβδης στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με τους οποίους εναρμονίζονται σχεδόν αυθημερόν τα ελληνικά διυλιστήρια.

«Είτε φτηνά έχεις αγοράσει, είτε ακριβά, σε αυτή την τιμή θα πουλήσεις. Γι’ αυτό και περνάνε άμεσα οι αυξήσεις στην αγορά. Στις μειώσεις όμως το φρενάρουν, γιατί εκεί υπάρχει το κέρδος, στην κατηφόρα», σημειώνει ο κ. Ασμάτογλου, αναφερόμενος στα διυλιστήρια. Ο ίδιος προειδοποιεί ότι είναι πολύ πιθανόν να δούμε και νέες αυξήσεις στα καύσιμα, ανάλογα με το πώς θα διαμορφωθεί η παγκόσμια αγορά του πετρελαίου, ενώ τονίζει ότι ο νόμος για επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους αποδείχθηκε αναποτελεσματικός, αφού οι έλεγχοι περιορίζονται μόνο «στην τελευταία τρύπα του ζουρνά, τα πρατήρια, και όχι στα διυλιστήρια».

Θεωρεί ότι υπάρχει κερδοσκοπία, η οποία όπως λέει γίνεται «εκτός ελληνικών συνόρων,», αφήνοντας όμως αιχμές και για τις πολιτικές τιμολόγησης των ελληνικών διυλιστηρίων. «Αν τα διυλιστήρια “βολεύονται” να πουλάνε με τις τιμές Platts, αυτό είναι άλλο θέμα, ωστόσο έτσι λειτουργεί η ελεύθερη αγορά», καταλήγει.

Ο Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), θυμίζει ότι οι τιμές στα πρατήρια περνάνε ετεροχρονισμένα και με πιο αργό ρυθμό σε σύγκριση με τα διυλιστήρια. «Τα διυλιστήρια αύξησαν την τιμή αμόλυβδης κατά 11 λεπτά σε έναν μήνα, ενώ στα πρατήρια η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 8,5 λεπτά. Αυτό αποδεικνύει άλλη μια φορά ότι τα πρατήρια αυξάνουν τις τιμές με χρονοκαθυστέρηση και γι’ αυτό ζητάμε την κατάργηση του πλαφόν (σ.σ. στο περιθώριο κέρδους) γιατί αποδεικνύεται ότι είναι λάθος τακτική. Αν συνεχίσουν οι τιμές διυλιστηρίου να αυξάνονται με τον ίδιο ρυθμό ή δεν πέσουν, σε λίγες μέρες ίσως δούμε αύξηση 4-5 λεπτά και στην τιμή της αντλίας», σημειώνει.

Οπως δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η πρόεδρος της Ενωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, ήδη σε πολλά πρατήρια στην Αθήνα αλλά και στη Θεσσαλονίκη η αμόλυβδη έχει σκαρφαλώσει στα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ ο μέσος όρος είναι γύρω στα 1,95-1,96. «Αν δει κανείς τιμές σημαντικά χαμηλότερες -υπάρχει και βενζίνη με 1,80- πρέπει να προβληματιστεί σοβαρά», μας λέει, φωτογραφίζοντας κυκλώματα νοθείας και λαθρεμπορίου καυσίμων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σκαρφαλώνει ξανά στα ύψη η τιμή της βενζίνης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας