Λιτότητα 16 δισ. ευρώ στη διετία 2022-2023 για να γυρίσει η ελληνική οικονομία σε πλεονάσματα, όπως επιβάλλουν οι δημοσιονομικοί κανόνες που επανέρχονται μετά το διάλειμμα του κορονοϊού, προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο (2022-2025) που θα αποστείλει η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο του Προγράμματος που αξιολογείται θετικά από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, η Ελλάδα υποχρεούται σε μια βαριά δημοσιονομική προσαρμογή προκειμένου τα πρωτογενή ελλείμματα από το υψηλό 6,7% το 2020 και το 7,1% το 2021 να εξαφανιστούν το 2022 και να μετατραπούν σε πλεονάσματα 2% από το 2023. Ο δρόμος θα παραμείνει ανηφορικός λόγω της κλιμάκωσης των πλεονασμάτων το 2024 και το 2025 στο 2,8% και 3,7% αντίστοιχα.
Μάλιστα οι νέοι στόχοι που τίθενται μετά το 2023 ξεπερνούν ακόμα και τις δεσμεύσεις του Μνημονίου.
Το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές από το χαμηλό των 165,83 δισ. ευρώ φέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει στο πολύ υψηλό των 217 δισ. ευρώ το 2025, με το οικονομικό επιτελείο να ποντάρει στις επενδύσεις και στα ευρωπαϊκά κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης για να πιάσει τον στόχο της ανάπτυξης. «Είναι εμφανής ο επενδυτικός προσανατολισμός του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος στον βαθμό που το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αφορά σχεδόν αποκλειστικά επενδυτικά σχέδια και όχι δαπάνες άλλης φύσης, όπως π.χ. δαπάνες αντιμετώπισης της πανδημίας», επισημαίνει χαρακτηριστικά το Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Οι πόροι για επενδύσεις που διατίθενται μέσω του ΠΔΕ από τα 6,1 δισ. ευρώ το 2019 υπολογίζεται ότι θα φτάσουν στα 11,5 δισ. ευρώ το 2025 σημειώνοντας αύξηση 88,4%.
Μαζί με την ανάπτυξη θα αυξηθούν και οι φόροι, όπου για το εισόδημα προβλέπεται να φτάσουν στα 21,1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2025 από 17,9 δισ. ευρώ που πληρώσαμε το 2019 (αύξηση 18,1%).
Το 2020 οι φόροι υποχώρησαν εξαιτίας της πανδημικής κρίσης στα 15,3 δισ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση για φέτος είναι ότι θα πέσουν ακόμη περισσότερο, στα 14,5 δισ. ευρώ και αυτή η καθίζηση θα φανεί από τις φορολογικές δηλώσεις αλλά η διαδικασία υποβολής είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο καταλήγει ότι τα βασικά δημοσιονομικά μεγέθη του Μεσοπρόθεσμου εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ. Τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν λιγότερο σε σχέση με το ονομαστικό ΑΕΠ, με αποτέλεσμα τα έσοδα (ως ποσοστό του ΑΕΠ) να περιοριστούν σε 44,9% το 2025 έναντι 46,5% το 2019 και οι δαπάνες σε 43,4% το 2025 έναντι 45,3% το 2019.
Σημειώνεται επίσης πως η γενική ρήτρα διαφυγής που επιτρέπει την απόκλιση από τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες διατηρείται σε ισχύ και το 2022. Από το 2023, οι δημοσιονομικοί κανόνες επανέρχονται, σε συνάρτηση με τις προσδοκίες για αναθεώρησή τους σε πιο ευέλικτο πλαίσιο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας