Μπορεί συνθήματα του τύπου "Εξω οι ξένοι" να λείπουν από τις εβδομαδιαίες κινητοποιήσεις τους, η στόχευσή τους όμως δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρη. Η νεοσύστατη "πατριωτική" οργάνωση με το ακρωνύμιο PEGIDA, που ξεμύτισε τους τελευταίους μήνες με έδρα τη Δρέσδη, επιχειρεί -και προς το παρόν τα καταφέρνει- να παρουσιάσει μια πιο φιλική εικόνα στον μέσο Γερμανό ώστε να μην τον αποξενώσει με ακραία ρητορική πρωτίστως κατά της "ισλαμοποίησης της Δύσης", όπως αποκαλύπτει εύγλωττα το όνομά της.
Με επιμελώς αόριστη ατζέντα, που επικεντρώνεται γενικόλογα "κατά του θρησκευτικού φανατισμού", "κατά των θρησκευτικών πολέμων σε γερμανικό έδαφος" και "υπέρ της διατήρησης του πολιτισμού μας", οι "Πατριώτες Ευρωπαίοι" το παίζουν έξυπνα και μερίδα της κοινής γνώμης αρχίζει να "τσιμπάει". Τα μέλη της PEGIDA άλλωστε αποπειρώνται να εμφανίσουν ένα "σοβαρό" προφίλ: διαχωρίζουν τη θέση τους από τον νεοναζιστικό εξτρεμισμό, μιλούν για μια "Ιουδαιο-χριστιανική δυτική κουλτούρα" και κάνουν την πολιτικά ορθή διάκριση μεταξύ Ισλάμ και Ισλαμισμού, "προσφύγων του πολέμου" και "οικονομικών μεταναστών" από την ανατολική Ευρώπη, τους λεγόμενους "τουρίστες επιδομάτων" στην κραταιά και πλούσια πατρίδα τους. Κι όμως. Μια προσεκτικότερη ματιά αποκαλύπτει πως όπου "Ισλαμιστής" βλέπε μουσουλμάνος, όπου "οικονομικός μετανάστης" βλέπε μετανάστης τελεία. Και η συνταγή πετυχαίνει. Ενώ η πρώτη διαμαρτυρία τους τον Οκτώβριο μάζεψε λίγες εκατοντάδες κόσμου, η τελευταία την περασμένη Δευτέρα 1η Δεκέμβρη συγκέντρωσε 7.500 ανθρώπους.
Ο Κέρστιν Κέντιτζ, πολιτικός από το κόμμα της Αριστεράς, έχει ήδη σημάνει καμπανάκι κινδύνου: διαβόητοι νεοναζί και χούλιγκαν έχουν παρεισφρήσει στις τάξεις των διαδηλωτών και κάνουν "παιχνίδι" με τους σαφώς λιγότερο ακραίους συμπολίτες τους, φροντίζοντας να τονίζουν π.χ. πως οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους μπορεί σύντομα να εμφανιστούν στο κατώφλι του σπιτιού τους με τον μανδύα κάποιου πρόσφυγα ή μετανάστη! "Πρόκειται για ένα συνονθύλευμα μεταφορέων ρατσιστικών ιδεολογημάτων και ανήσυχων πολιτών, που ριζοσπαστικοποιούνται στην πορεία" λέει στην Deutche Welle ο Κέντιτζ, εκπρόσωπος του Die Linke για αντιφασιστικά ζητήματα στο τοπικό κοινοβούλιο της Σαξονίας. Σε άλλες πόλεις της Γερμανίας η διάδοση του κρυφο-νεοναζιστικού κινήματος δεν έχει ακόμα εξαπλωθεί σε τόσο μεγάλη έκταση όπως στη Δρέσδη, αλλά μέσω Facebook η PEGIDA έχει δημιουργήσει τις δικές της τοπικές ιστοσελίδες προσπαθώντας να "αλώσει" για παράδειγμα τη Βόννη και το Ντάρμσταντ. Ωστόσο το εξαιρετικά δραστήριο γερμανικό αντιφασιστικό κίνημα τους έχει πάρει πια χαμπάρι και σε κάθε τους κινητοποίηση κατεβάζει πάραυτα στους δρόμους πρόθυμους αντιδιαδηλωτές, χαλώντας τους πρωτοκαθεδρία.
Η περίπτωση της Δρέσδης είναι μοναδική, λέει ο Ντανίλο Σταρόστα από το γραφείο για θέματα πολιτισμού της Σαξονίας, ο οποίος παράλληλα μελετά τη δραστηριότητα των ντόπιων ακροδεξιών. Τα τελευταία χρόνια στην πόλη δεν προϋπήρχαν γνωστοί νεοναζιστικοί θύλακες και όσοι τώρα "ψήνονται" να συμμετάσχουν στις διαμαρτυρίες της PEGIDA είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. "Πρόκειται" λέει "για μικρομεσαίους επιχειρηματίες και πολίτες που ζουν από το μεροκάματο - ο μέσος άντρας και η μέση γυναίκα". Ο Αντρέας Ζικ, πολιτικός ερευνητής ινστιτούτου κατά της βίας στην πόλη Μπίλεφελντ, πιστεύει πως η γέννηση κι η διασπορά της οργάνωσης στη Δρέσδη δεν είναι τυχαία, αλλά έχει βρει ρίζες εξαιτίας της συλλογικής μνήμης του βομβαρδισμού και της ισοπέδωσής της από τους Συμμάχους στα τέλη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Παλιότερα νεοναζί συνήθιζαν να παρελαύνουν στους δρόμους της "αλλά καταπολεμήθηκαν με επιτυχία. Τώρα ένα λαϊκίστικο ακροδεξιό κίνημα έχει σχηματιστεί, εναντίον του οποίου είναι πολύ πιο δύσκολο να οργανωθούν αντιδιαδηλώσεις αφού η ρητορική του δεν είναι τόσο ακραία. Π.χ. την προηγούμενη Δευτέρα, αντιφασίστες κατάφεραν μεν να ανακόψουν την πορεία της PEGIDA, αποτελούσαν όμως τη μειοψηφία αριθμώντας λιγότερα από χίλια άτομα".
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας