Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.8°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.6° 13.8°
1 BF
81%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 14.9°
2 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
1 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 13.9°
2 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 15.5°
1 BF
72%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 11.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
79%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
nazistiki ekdilosi-verolino
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ναζιστική εκδήλωση στο Βερολίνο με τον φακό του Χόφμαν (1936)
Χάινριχ Χόφμαν

Ο βίος και η πολιτεία του φωτογράφου του Χίτλερ

Ο Αδόλφος Χίτλερ δεν ήταν μόνον ο δικτάτορας-τέρας και ο μεγαλύτερος εγκληματίας πολέμου στην Ιστορία της ανθρωπότητας, ήταν και «μάστορας» της αυτοπροβολής του. Το επιτύγχανε με τη βοήθεια του προσωπικού του φωτογράφου, του Χάινριχ Χόφμαν, που έγινε ένας αδιαμφισβήτητος μεγιστάνας των Μέσων Ενημέρωσης στο ναζιστικό Τρίτο Ράιχ και του οποίου αποκαλύπτονται τώρα για πρώτη φορά ο βίος και η πολιτεία του.

Πριν από λίγες εβδομάδες και έπειτα από πολυετή έρευνα, ο γνωστός ιστορικός Σεμπάστιαν Πέτερς, από το Κέντρο Ναζιστικής Τεκμηρίωσης του Πανεπιστημίου του Μονάχου, παρουσίασε στο Ζάλτσμπουργκ της Αυστρίας το βιβλίο του «Ο φωτογράφος του Χίτλερ».

Είναι η πρώτη περιεκτική βιογραφία του φωτογράφου που με μοναδική δεξιότητα σκηνοθετούσε τον δικτάτορα σε όλη την καταστροφική διαδρομή του, κάνοντάς τον «πρωτοσέλιδο» σε όλες τις εφημερίδες και τα περιοδικά της εποχής, όταν -απουσία τότε της τηλεόρασης- μέσω αυτών μεταφερόταν η υποτιθέμενη πραγματικότητα-επικαιρότητα στους ανθρώπους.

Σύμφωνα με τον ιστορικό, οι φωτογραφίες του Χίτλερ προέρχονται από έναν και μόνον άνθρωπο: τον Χάινριχ Χόφμαν, έναν φωτογράφο που ήταν ακόμα άγνωστος το 1923 και που έγινε από τότε ο στενός έμπιστός του και αποκλειστικός παραγωγός φωτογραφιών του Χίτλερ, «παίζοντας πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στη σκηνοθεσία και στη δημιουργία, αλλά και στη συνεχή περαιτέρω εξέλιξη της λατρείας προς τον φίρερ.

O Χίτλερ διορίζει τον προπαγανδιστή του ως καθηγητή σε γερμανικό πανεπιστήμιο (1936)

«Ο Χόφμαν, για τον οποίο ελάχιστα ήταν γνωστά μέχρι πρόσφατα, με τον τρόπο και τη στρατηγική του επηρέασε σημαντικά την αντίληψη για το ναζιστικό καθεστώς μέσω της φωτογραφικής προπαγάνδας του (ναζιστικού) Εθνικού Σοσιαλιστικού Γερμανικού Κόμματος Εργασίας (NSDAP) στις δεκαετίες του 1920 και του 1930» τονίζει ο Πέτερς. Ο ίδιος ακολουθούσε τα ίχνη της ζωής του Χόφμαν εδώ και χρόνια, ερευνώντας το πώς ο γιος ενός φωτογράφου από τη γερμανική πόλη Ρέγκενσμπουργκ κατάφερε να ανέλθει στους ανώτατους ηγετικούς κύκλους και να γίνει ο αδιαμφισβήτητος μεγιστάνας των μέσων ενημέρωσης στο Τρίτο Ράιχ, όταν, μετά το κλείσιμο όλων των «μη αρίων» εκδοτικών οίκων, ο κόσμος εξαρτιόταν από τις φωτογραφίες του. Στο απόγειο του καθεστώτος, η «αυτοκρατορία του Χόφμαν» περιλάμβανε εκατοντάδες μέσα ενημέρωσης και εκατομμύρια έντυπα προϊόντα.

Ειδικά οι φωτογραφίες του φίρερ είχαν κατακλύσει τον δημόσιο χώρο, καθώς ο Χόφμαν ακολουθούσε πιστά ως στρατηγική του την επαναλαμβανόμενη δημοσίευση των ίδιων και των ίδιων φωτογραφιών του Χίτλερ: σε καρτ ποστάλ, σε εφημερίδες, σε περιοδικά, σε δικά του άλμπουμ, σε πακέτα τσιγάρων - και πάντα με στόχο τη σκηνοθεσία του ως «ήρωα του λαού».

Αυτό αποτυπώνεται τόσο στο βιβλίο του Σεμπάστιαν Πέτερς με τα αναλυτικά αποτελέσματα-στοιχεία της μακρόχρονης έρευνάς του όσο και στην αντίστοιχη έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Κέντρο Τεκμηρίωσης, όπου δεσπόζουν οι φωτογραφίες του Χίτλερ μέσα στο πλήθος και συχνά ανάμεσα σε παιδιά.

Διαφορετικοί ρόλοι για διαφορετικούς αποδέκτες. Ηταν μια ιστορική στιγμή του πολιτικού μάρκετινγκ με στόχο να πειστούν και όσοι, μέχρι τότε, έμεναν μακριά από την απάνθρωπη και φρικτή ιδεολογία του βάρβαρου δικτάτορα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο βίος και η πολιτεία του φωτογράφου του Χίτλερ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας