Χαμένη ευκαιρία ή αλλαγές προς τη σωστή κατεύθυνση; Και τα δύο ισχύουν για τη νέα συμφωνία που επετεύχθη χθες στις ευρωπαϊκές διαπραγματεύσεις για τα νέα διπλώματα οδήγησης. Υστερα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, οι νέες άδειες οδήγησης προβλέπουν -μεταξύ άλλων- διευκολύνσεις για τους οδηγούς, με άδειες οδήγησης προσβάσιμες σε smartphone, αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για την απόκτηση διπλώματος, καθώς και άλλες πρόνοιες για μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τους οδηγούς.
Ωστόσο, τα συμφέροντα των χωρών και οι πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν επέτρεψαν τη σημαντική βελτίωση των κανονισμών για την εξυπηρέτηση του στόχου για μηδενικά τροχαία δυστυχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Για παράδειγμα, η Οδηγία προβλέπει όλο και μικρότερες ηλικίες οδήγησης. Το σύστημα «συνοδευόμενης οδήγησης», όπως παρουσιάστηκε από την Κομισιόν -με υποχρεωτικές κατηγορίες C και C1, εκτός από το B- δεν έγινε αποδεκτό από το Συμβούλιο, το οποίο υποστήριξε μια πιο εθελοντική λογική για την ευελιξία των κρατών-μελών.
Τα καλά νέα
Ακόμα και για τις ελάχιστες ηλικίες για οδηγούς λεωφορείων, η Οδηγία αφορά ηλικίες από 23 έως 21 ετών σε εθνικό επίπεδο για ταχεία εκπαίδευση, η οποία απαιτείται για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών, αλλά εξασφαλίζοντας κάποια παρακολούθηση κατά τη διάρκεια αυτών των δύο ετών ως διασφάλιση.
Από την άλλη, οι άδειες οδήγησης πλέον θα ισχύουν μόνο για 15 χρόνια για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα. Οι χώρες της Ε.Ε. ενδέχεται να μειώσουν αυτή την περίοδο σε 10 χρόνια εάν η άδεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εθνική ταυτότητα, ενώ οι άδειες φορτηγών και λεωφορείων θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια. Οι χώρες της Ε.Ε. μπορούν να συντομεύσουν την ισχύ των αδειών οδήγησης ηλικιωμένων οδηγών (65 ετών και άνω).
Στα καλά νέα, οι ευρωβουλευτές κατάφεραν να εισαγάγουν νέες απαιτήσεις ώστε οι οδηγοί να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για πραγματικές καταστάσεις οδήγησης και να αναπτύξουν επαρκή επίγνωση κινδύνου για τους πεζούς, τα παιδιά, τους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες του δρόμου.
Για να πληροί τις προϋποθέσεις για άδεια, ένας οδηγός θα πρέπει να μάθει για την ασφαλή χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, τους κινδύνους στα τυφλά σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, το ασφαλές άνοιγμα των θυρών και την οδήγηση σε χιόνι και ολισθηρές συνθήκες.
Επίσης, για πρώτη φορά, οι κανόνες της Ε.Ε. θα ορίσουν μια δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών για τους νέους οδηγούς. Οι αρχάριοι οδηγοί θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οδήγηση ενώ δεν χρησιμοποιούν ζώνες ασφαλείας ή συστήματα συγκράτησης παιδιών. Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν μια ενθάρρυνση στο κείμενο για τις χώρες της Ε.Ε. να ακολουθήσουν μια πολιτική μηδενικής ανοχής για το αλκοόλ και τα ναρκωτικά, που θα απαγορεύει την κατανάλωση για όλους τους οδηγούς.
Πριν από την έκδοση του πρώτου διπλώματος, ο οδηγός πρέπει να περάσει από ιατρικό έλεγχο, συμπεριλαμβανομένων της όρασης και της καρδιαγγειακής του κατάστασης. Ωστόσο, για οδηγούς αυτοκινήτων ή μοτοσικλετιστές, οι χώρες της Ε.Ε. μπορούν να επιλέξουν να αντικαταστήσουν τον ιατρικό έλεγχο με έντυπα αυτοαξιολόγησης ή, σε περίπτωση ανανέωσης άδειας οδήγησης, άλλα εναλλακτικά μέτρα.
Η νέα Οδηγία
Με πρωτοβουλία των ευρωβουλευτών, οι εθνικές αρχές θα ενθαρρυνθούν να ενισχύσουν την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τα ελάχιστα πρότυπα σωματικής και πνευματικής ικανότητας για οδήγηση. Εξετάσεις υγείας προβλέπονται και για την ανανέωση των διπλωμάτων, με πολλούς ευρωβουλευτές να λένε ότι θα έπρεπε να είναι περισσότερες.
Επίσης, ενάντια στη θέληση του Συμβουλίου, το Ευρωκοινοβούλιο πέτυχε να επιτραπεί οι εξετάσεις οδήγησης, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά, να γίνονται όχι μόνο στη χώρα διαμονής αλλά και στη χώρα ιθαγένειας, ελαχιστοποιώντας έτσι τα ενδεχόμενα γλωσσικά εμπόδια. Αυτό παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία και στηρίζεται στη λογική της αμοιβαίας αναγνώρισης των αδειών μεταξύ των κρατών-μελών στο πλαίσιο αυτής της Οδηγίας.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα εγκρίνουν τώρα επίσημα τη νέα Οδηγία, η οποία θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. Τα κράτη-μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους τέσσερα χρόνια για να μεταφέρουν την Οδηγία στην εθνική τους νομοθεσία.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας