Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Με στάχτες κι αποκαΐδια στο εσωτερικό του, το «Norman Atlantic» ρυμουλκείται στο Μπρίντιζι | ΕPA/ ANSA/ BIAGIO CLAUDIO LONGO

Οι πυρκαγιές στα πλοία ξεκινούν από το αμαξοστάσιο

Η ναυτική τραγωδία της περασμένης Κυριακής στη θάλασσα της Αδριατικής με τη φωτιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο «Norman Atlantic», σημαίας Ιταλίας, ναυλωμένο από τη ναυτιλιακή εταιρεία «ΑΝΕΚ», που επίσημα μέχρι στιγμής έχει στοιχίσει τη ζωή σε δέκα ανθρώπους και άλλοι 18 με 20 αγνοούνται, φέρνει στην επικαιρότητα ανάλογα περιστατικά που έχουν συμβεί με πλοία και κάποια από αυτά έχουν εξελιχθεί σε τραγωδίες.

Σύμφωνα με μελέτες που έχουν διεξαχθεί από ερευνητές και από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, το συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι οι φωτιές που εκδηλώνονται σε πλοία ξεκινούν από τα γκαράζ τους και στην πλειονότητά τους προέρχονται για διάφορους λόγους από τα φορτηγά ψυγεία που βρίσκονται παρκαρισμένα σε αυτά. Λιγότερες πυρκαγιές αποδίδονται στον εξοπλισμό του πλοίου.

Ας δούμε όμως παρόμοια περιστατικά με αυτό του «Norman Atlantic» που έχουν συμβεί στην Ελλάδα με πλοία που εκτελούσαν δρομολόγια στην Αδριατική και από τα οποία εγείρεται και πάλι το μεγάλο ερώτημα, τι ακριβώς συμβαίνει με τα συστήματα πυρασφάλειας των πλοίων και κατά πόσον τηρούνται οι διεθνείς κανόνες ασφαλείας. Οπως επίσης και ένα άλλο ερώτημα που πλανάται και πάλι στα χείλη όλων: Γιατί κατά παράβαση κάθε διεθνούς και ευρωπαϊκού νόμου, οι οδηγοί των φορτηγών εν γνώσει του πληρώματος επιτρέπεται να κοιμούνται μέσα στα αυτοκίνητά τους;

Πριν από 16 χρόνια, την 1η Νοεμβρίου του 1999, μια ανάλογη τραγωδία είχε συμβεί στο επιβατηγό-οχηματαγωγό «Superfast III» της εταιρείας «Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε.», ηλικίας μόνο ενός έτους, στην οποία βρήκαν τον θάνατο στα γκαράζ του πλοίου 14 μετανάστες που είχαν κρυφτεί στα φορτηγά. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από την Πάτρα με προορισμό την Ανκόνα, με 308 επιβάτες, 100 μέλη πληρώματος, 107 φορτηγά και 73 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Η φωτιά εκδηλώθηκε στις 8.40 στο γκαράζ αριθμός 5 του πλοίου και ενώ αυτό βρισκόταν ανοιχτά των ακτών του Μεσολογγίου.

Κούρδοι μετανάστες νεκροί

Η πρώτη εικόνα έδειξε ότι πήγαν όλα κατ’ ευχήν, αφού όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα επιβιβάστηκαν με ασφάλεια στις λέμβους και παρελήφθησαν από παραπλέοντα πλοία. Το «Superfast III» με τη συνδρομή ρυμουλκών έφτασε την άλλη μέρα στην Πάτρα και όταν μπήκαν σε αυτό οι ειδικοί για να κάνουν τους ελέγχους, βρέθηκαν μπροστά σε μια ανθρώπινη τραγωδία. Δεκατέσσερις Κούρδοι μετανάστες ήταν νεκροί στα γκαράζ του πλοίου. Ακολούθησαν δεκάδες συλλήψεις οδηγών και ιδιοκτητών φορτηγών που είχαν κρύψει στα αυτοκίνητά τους τούς μετανάστες.

Μετά το δυστύχημα η πλοιοκτήτρια εταιρεία με ανακοίνωσή της εξέφρασε τη θλίψη της για την απώλεια των ανθρώπινων ζωών και τόνισε ότι «οι απελπισμένοι οικονομικοί μετανάστες, χρησιμοποιούν κάθε μέσο διαφυγής προς μια καλύτερη τύχη θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και την ίδια τους τη ζωή».

Σχεδόν ένα χρόνο μετά, τον Ιούνιο του 2000, ανακοινώθηκε το πόρισμα των πραγματογνωμόνων, σύμφωνα με το οποίο η φωτιά προήλθε είτε από διαρροή υγραερίου, είτε από βραχυκύκλωμα σε κάποιο από τα φορτηγά ψυγεία του πλοίου. Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες η φωτιά μεταδόθηκε πολύ γρήγορα λόγω των εύφλεκτων υλικών που μετέφεραν τα φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ γινόταν λόγος για καθυστέρηση στην αντιμετώπιση της φωτιάς με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Στις 19 Νοεμβρίου 2012 ένα παρόμοιο περιστατικό συμβαίνει στο επιβατηγό-οχηματαγωγό «ΚΡΗΤΗ ΙΙ» της ΑΝΕΚ, αλλά ευτυχώς χωρίς θύματα. Στο πλοίο στο οποίο επέβαιναν 113 επιβάτες και 87 άτομα πλήρωμα και μετέφερε 92 φορτηγά και 18 Ι.Χ. αυτοκίνητα, προερχόμενο από Βενετία και ενώ βρισκόταν 4 μίλια ΒΔ από το λιμάνι της Πάτρας, εκδηλώθηκε φωτιά στον πρωραίο χώρο του κλειστού κύριου γκαράζ. Μετά από εντολή του πλοιάρχου το πλήρωμα συγκέντρωσε τους επιβάτες στο κατάστρωμα.

Επειδή βρισκόταν πολύ κοντά στην Πάτρα κατευθύνθηκε και έδεσε στο λιμάνι της πόλης όπου εκεί το περίμεναν δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Οι επιβάτες αποβιβάστηκαν με ασφάλεια από τον δεξιό καταπέλτη της πρύμνης και η περιπέτεια είχε αίσιο τέλος. Το πόρισμα των πραγματογνωμόνων και σε αυτή την περίπτωση έδειξε ότι η φωτιά εκδηλώθηκε από τα σημεία σύνδεσης ρευματοδοτών και ρευματοληπτών της εγκατάστασης παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα ψυγεία φορτηγών αυτοκινήτων.

Το «Ιεράπετρα Λ»

Στις 29 Νοεμβρίου του 2014 εκδηλώθηκε φωτιά πάλι σε πλοίο της ΑΝΕΚ, στο επιβατηγό-οχηματαγωγό «Ιεράπετρα Λ» λίγη ώρα μετά τον απόπλου του από το λιμάνι του Μπρίντιζι της Ιταλίας, με προορισμό την Ηγουμενίτσα, προκειμένου να εκτελέσει εργασίες συντήρησης. Στο πλοίο δεν επέβαιναν επιβάτες παρά μόνο το 23μελές πλήρωμα. Η φωτιά εκδηλώθηκε από άγνωστη αιτία στο μηχανοστάσιο αλλά σβήστηκε από το πλήρωμα και τα μέσα πυρασφάλειας του πλοίου πριν επεκταθεί σε άλλα καταστρώματα. Με τη βοήθεια ρυμουλκών το πλοίο επέστρεψε στο λιμάνι του Μπρίντιζι.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οι πυρκαγιές στα πλοία ξεκινούν από το αμαξοστάσιο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας