Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.6°
1 BF
53%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 13.8°
1 BF
79%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 15.5°
1 BF
81%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 9.9°
2 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.0° 14.0°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
16°C
16.6° 14.7°
2 BF
72%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
3 BF
59%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
72%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.5° 17.5°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.2° 16.7°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.4° 12.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
76%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
2 BF
80%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.6° 9.6°
1 BF
91%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
trena-pano
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να αποσύρει τον δεύτερο οδηγό από τον θάλαμο διακυβέρνησης των τρένων

«Δωράκι» στην Hellenic Train ενάντια στους μηχανοδηγούς

Εξετάζει να ικανοποιήσει το αίτημα της ιταλικής εταιρείας παραβλέποντας το γεγονός ότι ο επιπλέον εργαζόμενος τοποθετούνταν για λόγους ασφαλείας. ● Η περικοπή θα οδηγήσει σε μεγάλη εξοικονόμηση κόστους για τους Ιταλούς. ● Η πρόθεση αυτή πολώνει ακόμα περισσότερο το κλίμα με το σωματείο.

Ενα τεράστιο ρουσφέτι ετοιμάζεται να κάνει η κυβέρνηση στην ιταλική Hellenic Train, αποσύροντας από τον θάλαμο διακυβέρνησης των τρένων τον δεύτερο μηχανοδηγό που προβλεπόταν υποχρεωτικά στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας του 2019.

Η διοίκηση της Hellenic Train έχει καταθέσει επισήμως το αίτημα για την απόσυρση του δεύτερου μηχανοδηγού που τοποθετούνταν για λόγους ασφαλείας και καθώς πολλά από τα σύγχρονα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας συνεχίζουν να μη λειτουργούν. Από την πλευρά της, μάλιστα, η κυβέρνηση συζητά να ικανοποιήσει αυτό το αίτημα, την ώρα που ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης στις καθημερινές τηλεοπτικές εμφανίσεις του εξαγγέλλει ότι για ενίσχυση της ασφάλειας πρόκειται να θεσπιστεί η υποχρεωτική τοποθέτηση δεύτερου ατόμου στο προσωπικό συνοδείας.

Μια τέτοια αλλαγή θα οδηγήσει σε μεγάλη εξοικονόμηση κόστους για την Hellenic Train. H εκπαίδευση ενός νέου μηχανοδηγού είναι πολύμηνη και το κόστος της, συμπεριλαμβανομένης και της απαραίτητης πιστοποίησης, αγγίζει τα 20.000 ευρώ για την εταιρεία. Παράλληλα, ο μισθός ενός μηχανοδηγού μπορεί να είναι αυξημένος κατά 25% σε σχέση με τις υπόλοιπες ειδικότητες εργαζομένων που δεν υπάγονται στα βαρέα ένσημα. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία θα επιτύχει μεγάλη μείωση του μισθολογικού κόστους – κάτι που μοιάζει να είναι για εκείνη θέμα πρώτης προτεραιότητας καθώς, μετά τα Τέμπη, τα οικονομικά της πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο.

Γιατί, όμως, η κυβέρνηση να κάνει τέτοιο χατίρι σε μια εταιρεία στην οποία πολλές φορές έχει επιρρίψει ευθύνες (ακόμη και «πολιτικές», κατά τον Κυρικάκο Μητσοτάκη στη συνέντευξή του στον Αντώνη Σρόιτερ) για τη διαχείριση που έκανε στον ελληνικό σιδηρόδρομο;

Η απάντηση ίσως ξεκινά από τη μεγάλη σύγκρουση με τον κλάδο των μηχανοδηγών όπου τα συμφέροντα των Ιταλών της Hellenic Train συναντιούνται εύκολα με εκείνα της κυβέρνησης και του κρατικού ΟΣΕ. Το σωματείο των μηχανοδηγών (Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης-ΠΕΠΕ), άλλωστε, ήταν εκείνο που ξεμπρόστιασε την κυβέρνηση Μητσοτάκη μετά το έγκλημα των Τεμπών καθώς είχε καταθέσει σειρά εξώδικες αναφορές για τα θέματα ασφάλειας που απέφευγε με κάθε τρόπο να τα συζητά ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Παράλληλα, η κυβέρνηση σε αγαστή συνεργασία με τη διοίκηση της Hellenic Train φρόντιζε πάντοτε να κηρύσσονται παράνομες και καταχρηστικές οι απεργίες που εξήγγελλαν οι μηχανοδηγοί διαμαρτυρόμενοι για τα κενά ασφάλειας. Επίσης, η κυβέρνηση φρόντισε να τοποθετηθεί πρόεδρος της Hellenic Train o Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, δηλαδή ο τελευταίος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ. Η κόντρα έφτασε πρόσφατα στο σημείο να κατηγορείται η ΠΕΠΕ ότι εκείνη πίεζε να παραμείνει μηχανοδηγός ο Γιώργος Κουτσούμπας, ο οποίος έχασε τη ζωή του στα Τέμπη, ενώ η διοίκηση της Hellenic Train ζήτησε να αναλάβει εκείνος την εκπαίδευση των νέων εργαζομένων του κλάδου στη Θεσσαλονίκη.

Αυτό το πολεμικό κλίμα συνεχίζει να επικρατεί σε βάρος των μηχανοδηγών, όπως αναφέρεται σε χθεσινή ανακοίνωση της ΠΕΠΕ, όπου ο κλάδος των εργαζομένων δηλώνει ότι θα αντιταχθεί στην αφαίρεση του δεύτερου μηχανοδηγού. «Πρόκειται για εγκληματική πρόταση της διοίκησης της Hellenic Train, που θα βρει απέναντί της όχι μόνο τους μηχανοδηγούς αλλά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας», τονίζει η ΠΕΠΕ, που αρνείται την αφαίρεση του δεύτερου μηχανοδηγού την ώρα που δεν λειτουργεί πουθενά το σύστημα ETCS. Πρόκειται για το σύστημα Αυτόματης Προστασίας Συρμών (European Train Control System) που θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία στα Τέμπη καθώς υπήρχε για αυτό ενεργή εργολαβία από το 2007. Το σύστημα παίρνει στοιχεία από τα συστήματα Τηλεδιοίκησης-Σηματοδότησης και φρενάρει από μόνο του την αμαξοστοιχία όταν, για παράδειγμα, δει ότι μπαίνει σε γραμμή που κινείται άλλο τρένο ή όταν υπερβαίνει ο μηχανοδηγός το όριο ταχύτητας. Στα Τέμπη δεν λειτουργούσε κανένα από τα συστήματα αυτά. Η κυβέρνηση λέει ότι σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση πλέον λειτουργούν σε κάποια τμήματα του άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, αλλά το ETCS βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω καθώς πρέπει να εγκατασταθούν διατάξεις μέσα σε όλους τους συρμούς για να είναι λειτουργικό.

Εκτός από την απόσυρση του δεύτερου μηχανοδηγού, όμως, η διοίκηση της Hellenic Train πιέζει και με άλλους τρόπους την ΠΕΠΕ προκειμένου να κάμψει τις τελευταίες φωνές που διαμαρτύρονται για τα κενά ασφάλειας. Οπως καταγγέλλεται στην τελευταία ανακοίνωση των εργαζομένων, την τελευταία περίοδο «καλλιεργείται συστηματικά κλίμα τρομοκρατίας», με χαρακτηριστικότερο το γεγονός ότι «τέσσερις συνδικαλιστές μηχανοδηγοί έχουν οδηγηθεί στα πειθαρχικά, είτε χωρίς αφορμή είτε για λόγους τυπικούς που κάποιοι θέλουν να τους μετατρέψουν σε ουσιώδεις». Μέλος της διοίκησης του σωματείου παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό με ποινή δίμηνης στέρησης μισθού, επειδή ανάρτησε στα κοινωνικά δίκτυα φωτογραφία με την εορτάζουσα σύζυγό του από παλαιότερο κοινό ταξίδι, σε ημέρα που είχε δηλώσει ασθενής. Αλλος παραπέμπεται διότι πήγε και χαιρέτισε σε δημόσια εκδήλωση συγγενών θυμάτων των Τεμπών, έχοντας πάρει άδεια ολιγόωρης απουσίας.

Και σε αυτή την περίπτωση, η διοίκηση ενημερώθηκε από τα κοινωνικά δίκτυα των εργαζομένων, τα οποία φαίνεται πως παρακολουθούνται στενότερα από τα ίδια τα τρένα...

«Για το θέμα αυτό και άλλα γύρω από την ασφάλεια κυκλοφορίας έχουμε προσφύγει στον ΟΜΕΔ (Οργανισμό Διαμεσολάβησης), αλλά η Hellenic Train δήλωσε ότι δεν θα προσέλθει στον διάλογο, δείχνοντας ότι δεν έχει διδαχθεί τίποτα από το έγκλημα των Τεμπών, ενώ αγνοεί επιδεικτικά τα όσα ισχύουν στη μητρική Trenitalia και τον Ομιλο Ferrovie Dello Stato Italiane», σημειώνει η ΠΕΠΕ.

Σπεύδε βραδέως

Είναι προφανές ότι οι μηχανοδηγοί τιμωρούνται ως κλάδος, επειδή δίνουν στη δημοσιότητα στοιχεία για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, σε αντίθεση με την εικόνα που προωθούν Hellenic Train και κυβέρνηση. Για παράδειγμα, δημοσιοποίησαν ένα από τα «υποδείγματα» που δίνει ο ΟΣΕ στους μηχανοδηγούς που κυκλοφορούν στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα φύλλο οδηγιών που δείχνει ξεκάθαρα το πλήθος των σημείων στα οποία κάθε μηχανοδηγός πρέπει να περάσει με αργή ταχύτητα (βραδυπορία) έως και 6 χιλιομέτρων/ώρα.

Σύμφωνα με το υπόδειγμα, σε 17 σημεία της διαδρομής, η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι έως 40 χλμ. την ώρα, σε πέντε σημεία έως 20 χλμ., σε δύο σημεία έως 10 και σε άλλα δύο μόλις 6 χλμ. την ώρα. Κυρίαρχη αιτία για τις βραδυπορίες αναφέρεται «η κατάσταση της γραμμής», με τους μηχανοδηγούς να αναρωτιούνται «αν κάποιος θα απολογηθεί για αυτό το χάλι, γιατί δεν υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τυχόν καθυστερήσεις που προκύπτουν καθημερινά, αλλά και ποια μέτρα έχει ζητήσει από τον ΟΣΕ η Hellenic Train για τον χρονικό ορίζοντα αποκατάστασης των βραδυποριών».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Δωράκι» στην Hellenic Train ενάντια στους μηχανοδηγούς

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας