Mε ακόμη ένα νομοσχέδιο, «ψηφιακά εργαλεία» και αναδόμηση στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σχεδιάζει να... σώσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Δύο εβδομάδες μετά την ανάληψη της «ηλεκτρικής καρέκλας» ο κ. Κυρανάκης φαίνεται πως κατέληξε στο συμπέρασμα ότι για όλα φταίει η αποποίηση ευθύνης (κοινώς «μπαλάκι»), την οποία όμως εντοπίζει στη ΡΑΣ. Ετσι, με βάση άτυπη ενημέρωση από το υπουργείο (non paper), πρόκειται «σύντομα να υπάρξουν πρωτοβουλίες αναφορικά με τη λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, ώστε η διοίκησή της, της οποίας η θητεία έχει λήξει, να έχει τον ρόλο που αρμόζει σε μια ανεξάρτητη αρχή».
Υπενθυμίζεται ότι από τις πρώτες μέρες μετά το έγκλημα των Τεμπών έγιναν προσπάθειες να αποδοθούν ευθύνες στη ΡΑΣ με την έννοια ότι είναι γενικώς υπεύθυνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Η διοίκησή της, που παραμένει ίδια από την εποχή της κυβέρνησης Τσίπρα πάντως, δεν άλλαξε και το προσωπικό ουδόλως ενισχύθηκε για να επιτελεί τα βαριά του καθήκοντά παρά τις κατά καιρούς κυβερνητικές εξαγγελίες.
Το ζήτημα μπερδεύτηκε ακόμη περισσότερο μετά τον Σεπτέμβριο του 2023. Τότε, όπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.», ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) εξέδωσε πόρισμα που έριχνε ευθύνες στην κυβέρνηση διότι κακώς ανέθεσε την ευθύνη της ασφάλειας στη ΡΑΣ με τον νόμο 4632 το φθινόπωρο του 2019. Ο ERA έλεγε ότι αυτή η ευθύνη ανήκει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και κακώς πέταξε το «μπαλάκι» στη ΡΑΣ που ούτε έχει νομοθετικά εργαλεία, ούτε επαρκές προσωπικό. Πάντως στην εξεταστική-παρωδία για τα Τέμπη ο μοιραίος υπουργός Κ. Καραμανλής είχε επίσης ρίξει την ευθύνη στη ΡΑΣ, λέγοντας ότι δεν τον είχε ενημερώσει για προβλήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ενάμιση χρόνο αργότερα από το πόρισμα του ERA, η κατάσταση με τις αρμοδιότητες δεν έχει αλλάξει. Ομως, όπως ανέφερε στη Βουλή ο τέως υπουργός Υποδομών-Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την πρόταση μομφής, η κυβέρνηση έχει δεχτεί ότι πρέπει η αρμοδιότητα να επιστρέψει στο υπουργείο. Εμμέσως λοιπόν ο μεν κ. Σταϊκούρας παραδέχτηκε ότι υπήρξε κακή νομοθέτηση, όμως ο διάδοχός του Κ. Κυρανάκης ρίχνει την ευθύνη στην ίδια τη ΡΑΣ.
Μεθόδευση
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό μεθοδεύτηκε με συγκεκριμένο τρόπο. Λίγες μέρες μετά την ορκωμοσία Κυρανάκη η γενική γραμματέας Μεταφορών, Δ. Παλιαρούτα, έστειλε μια ολιγόλογη επιστολή με το ερώτημα αν κρίνεται ασφαλής η λειτουργία του σιδηροδρόμου (προφανώς δεν είχε ακούσει τον πρωθυπουργό που υποσχόταν ασφαλή τρένα μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης το 2027). Είναι άγνωστο τι ακριβώς απάντησε η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου αλλά, σύμφωνα με το non-paper Κυρανάκη, ισχυρίστηκε «ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα», «παρότι έχει την αρμοδιότητα πιστοποίησης της ασφάλειας αλλά και ανάκλησης της άδειας ασφάλειας του σιδηροδρόμου» και έριξε τις ευθύνες στον ΟΣΕ. Να σημειωθεί ακόμη ότι εδώ και 5 μήνες η ΡΑΣ δεν διαθέτει ολομέλεια (παραιτήθηκαν δύο μέλη που δεν αντικαταστάθηκαν από την κυβέρνηση) και δεν μπορεί να λάβει αποφάσεις. Παρά ταύτα ο κ. Κυρανάκης ενημερώνει πως «έρχεται νόμος που ενσωματώνει συστάσεις ΕΟΔΑΣΑΑΜ (του οργανισμού διερεύνησης), Κομισιόν και ΡΑΣ».
Υπενθυμίζεται ότι νόμος για τον σιδηρόδρομο ψηφίστηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά φαίνεται πως εκείνος δεν είναι αρκετός για να αντιμετωπιστεί καμιά από τις «βαριές», κατά τον κ. Κυρανάκη, «νόσους» του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ο αναπληρωτής υπουργός εξαγγέλλει επίσης «στελέχωση και ψηφιακά εργαλεία», θυμίζοντας αρκετά όσα ανέφερε την εποχή που ήταν αρμόδιος για το Κτηματολόγιο. Ισως τελικά ο σιδηρόδρομος να μη σωθεί με «μοντέλο» τη ΔΕΗ, αλλά με βάση τα όσα έγιναν στο Κτηματολόγιο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας