Ενα χτύπημα ακόμη δέχθηκε η χιλιοπληγωμένη αξιοπιστία του ελληνικού σιδηροδρόμου με την καθίζηση που σημειώθηκε από την περασμένη Πέμπτη σε ένα από τα νεότερης ηλικίας κομμάτια του άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, λίγο πριν από τη σήραγγα της Οθρυος, μετά το Λιανοκλάδι Φθιώτιδας.
Στη σχετική ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ, αρμόδιος για την υποδομή, αναφέρει ότι από την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025 παρατηρήθηκε «εντοπισμένη βύθιση» σε μήκος περίπου 50 μέτρων. Η βύθιση αυτή αρχικά μετρήθηκε στα 3 εκατοστά, αλλά διευρύνθηκε στα 6 εκατοστά οπότε και αποφασίστηκε να κλείσει η μία από τις δύο σιδηροδρομικές γραμμές, εκείνη της καθόδου που κανονικά εξυπηρετεί τα τρένα που κινούνται από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.
Ετσι, αποφασίστηκε η μονοδρόμηση της κυκλοφορίας, δηλαδή όλα τα τρένα να κυκλοφορούν μέσω της γραμμής ανόδου σε ολόκληρο το τμήμα Λιανοκλάδι-Αγιος Στέφανος. Το τμήμα που επηρεάζεται από τη βύθιση είναι μεγαλύτερο και εκτείνεται για 100 μέτρα και σε αυτό ο ΟΣΕ επέβαλε βραδυπορία με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Ποιο μπορεί να είναι άραγε το αίτιο που προκάλεσε την καθίζηση σε ένα κομμάτι του δικτύου που παραδόθηκε στην κυκλοφορία μόλις πριν από 6 χρόνια, το 2019; Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΣΕ, το φαινόμενο «φαίνεται να οφείλεται πιθανότατα σε φυσικά αίτια που συνδέονται και με το γεγονός ότι η περιοχή είχε πληγεί από τον μεσογειακό κυκλώνα “Ιανό”, όμως διερευνώνται και άλλα κατασκευαστικά αίτια».
Πάντως, ο κυκλώνας «Ιανός» πέρασε τον Σεπτέμβριο του 2020 και προκάλεσε εκτεταμένες καταστροφές και 4 θανάτους. Παρά ταύτα, το συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου συνέχισε να λειτουργεί κανονικά και με μεγάλες ταχύτητες, μέχρι που ήρθε το έγκλημα των Τεμπών και η θεομηνία «Ντάνιελ» τον Σεπτέμβριο του 2023. Εκτοτε, τα δρομολόγια επιβατικών αμαξοστοιχιών έχουν μειωθεί στο μισό ενώ έχουν πέσει και οι ταχύτητες.
Οταν το 2019 παραδόθηκαν οι μεγάλες σήραγγες Οθρυος και Καλλιδρόμου, ολοκληρώθηκε το σχέδιο που είχε ξεκινήσει 30 χρόνια νωρίτερα για σύγχρονη σιδηροδρομική ηλεκτροκινούμενη διπλή γραμμή σε όλο το μήκος μεταξύ Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Το ερώτημα είναι αν έκτοτε υπήρξε η απαραίτητη μέριμνα για τη συντήρηση των έργων τα οποία περνούν από ορεινά σημεία με αντίξοες καιρικές συνθήκες και πολλά υπόγεια ύδατα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σημείο που έγινε η «βύθιση», η γραμμή περνά πάνω από ρέμα το οποίο έχει διευθετηθεί. Πιθανολογείται, όμως, ότι μετά τον «Ιανό» μπορεί να άλλαξε ο ρους των υδάτων και αυτό να ακύρωσε τη διευθέτηση αλλοιώνοντας και την υποστύλωση της γραμμής. Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, όμως, θα έπρεπε να έχει από καιρό διαπιστωθεί και να έχουν ληφθεί προληπτικά μέτρα προκειμένου να αποφευχθεί η απώλεια της καθοδικής γραμμής.
Τώρα, ο ΟΣΕ διαβεβαιώνει ότι «η περιοχή της βύθισης παρακολουθείται επί 24ώρου βάσεως μέσω κατάλληλων οργάνων από εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό». «Κάθε 6 ώρες πραγματοποιούνται μετρήσεις στο έδαφος από ειδική ομάδα σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο», προσθέτει, τονίζοντας ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου.
Από τον Σεπτέμβριο του 2023 και μετά τις καταστροφές του «Ντάνιελ» έχει μονοδρομηθεί μεγάλο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους περίπου 100 χιλιομέτρων μετά τον Αγιο Στέφανο και τον Δομοκό. Σε αυτή τη μονοδρόμηση προστέθηκε πλέον και εκείνη νοτιότερα στο τμήμα Αγιος Στέφανος-Λιανοκλάδι. Ευτυχώς, όμως, η κυβέρνηση ανασκουμπώθηκε και θα αποκαταστήσει τα προβλήματα τάχιστα...
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας