Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
kyranakis-dimas-mitsotakis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στον Κυρανάκη το... χρίσμα αναβάθμισης του σιδηρόδρομου

Ομολογία πρωθυπουργού: εκτός νόμων και διαδικασιών Δημοσίου για προσλήψεις και αναθέσεις έργων ο νέος σιδηροδρομικός φορέας.

Πιστή στη δική της μετάφραση των πρωτοφανών διαδηλώσεων για τα Τέμπη μένει η κυβέρνηση και χθες, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, που επισκέφθηκε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υποσχέθηκε να αναβαθμίσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο απομακρύνοντάς τον από τις διαδικασίες του Δημοσίου για προσλήψεις (ΑΣΕΠ) και αναθέσεις έργων (νόμος 4412)!

Κατηφής στις δηλώσεις του, παρά τις ευχές προς τη νέα ηγεσία του υπουργείου, ο πρωθυπουργός απέφυγε τις πολύ μεγάλες θριαμβολογίες και όταν ήρθε η ώρα να μιλήσει για τον σιδηρόδρομο επανέλαβε όσα ανέφερε την περίοδο των συζητήσεων επί της πρότασης μομφής για «την κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό έως το 2027». Πρόσθεσε όμως και κάτι νέο:

«Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου». Και πώς δικαιολόγησε τέτοιες κινήσεις ο κ. Μητσοτάκης; «Αυτό έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε. Και αυτή την ευθύνη έχει αναλάβει και ο αναπληρωτής υπουργός», δείχνοντας τον Κ. Κυρανάκη. Λίγο αργότερα, ο κ. Κυρανάκης θα ανέφερε σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι ότι η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» (θα προκύψει από τη συγχώνευση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ) θα βγει από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ και του νόμου 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις επειδή αυτά «δεν επιτρέπουν στα πράγματα να προχωρήσουν».

Πώς θα συμβεί αυτό; Κάποιες αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι η νέα εταιρεία θα ενταχθεί στο Υπερταμείο και έτσι θα εξαιρεθεί από τις αυστηρές διαδικασίες. Ομως ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι μέτοχος της εταιρείας θα παραμείνει το Δημόσιο, αλλά «η νέα εταιρική δομή που θα λειτουργήσει πριν από το τέλος του 2025 θα μπορεί να προσεγγίσει στελέχη από την αγορά για να τρέξει γρήγορα τα έργα».

Επαναλαμβάνοντας το αφήγημα του «brain gain», ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι έχουν ήδη καταρτιστεί λίστες με Ελληνες που εργάζονται σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς στην Ευρώπη, την Ασία και όπου αλλού υπάρχει σύγχρονος σιδηρόδρομος. Υπενθυμίζεται ότι το μοντέλο του brain gain έχει εφαρμοστεί στον σιδηρόδρομο και μάλιστα πριν συμβεί το έγκλημα των Τεμπών. Οταν το 2021, εν μέσω πανδημίας, ο κ. Μητσοτάκης μίλησε με Ελληνες του εξωτερικού, ένας από αυτούς ήταν ο Εκτωρ Χανδακάς, που εργαζόταν τότε στο Παρίσι. Το 2022, ο κ. Χανδακάς βρέθηκε ως τεχνικός διευθυντής στη Hellenic Train, από την οποία έφυγε λίγους μήνες μετά τα Τέμπη. Στη συνέχεια, προσελήφθη από την ιδιωτική εταιρεία Thema που διαχειρίζεται το Μετρό Θεσσαλονίκης και μετά την έναρξη λειτουργίας του, τον Δεκέμβριο του 2024, επέστρεψε και πάλι στη Hellenic Train.

Με τη Hellenic Train, πάντως, ο κ. Κυρανάκης ενημέρωσε ότι θα ξεκινούσαν από χθες οι διαπραγματεύσεις με στόχο να επιταχυνθεί η παράδοση νέου τροχαίου υλικού. Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που νομοθετήθηκε επί υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή πριν από τα Τέμπη, η Hellenic Train δεν υποσχόταν να φέρει δικά της νέα τρένα αλλά να μισθώσει εκείνα που θα αγόραζε το Δημόσιο. Υπενθυμίζεται επίσης ότι έως τώρα γνωρίζαμε πως η διαπραγμάτευση δεν γίνεται μεταξύ Hellenic Train και υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών αλλά μεταξύ ελληνικής και ιταλικής κυβέρνησης, ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο είχε προγραμματιστεί συνάντηση του Κυρ. Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι, που αναβλήθηκε.

Μητσοτάκης και Κυρανάκης υποσχέθηκαν χθες αναλυτική παρουσίαση των αποφάσεων για τον σιδηρόδρομο σε δύο μήνες, ενώ νωρίτερα, πριν από το Πάσχα, θα γίνουν εξαγγελίες για νέες επενδύσεις και προσλήψεις στις αστικές συγκοινωνίες (μετρό, λεωφορεία) ώστε να βγαίνουν περισσότερα δρομολόγια και να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πολίτες. Ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε επίσης υπογραφές εντός Απριλίου για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης και ψήφιση «πολύ σύντομα» του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), αν και ο κ. Κυρανάκης ζήτησε χρόνο προκειμένου να μελετήσει η νέα ηγεσία το σχέδιο που είχε θέσει σε δημόσια διαβούλευση η προηγούμενη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Στον Κυρανάκη το... χρίσμα αναβάθμισης του σιδηρόδρομου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας