Αποσιωπώντας το βασικό πρόβλημα των ρουσφετολογικών προσλήψεων που γίνονται στον ΟΣΕ, χωρίς καμία διαφάνεια και δημόσια προκήρυξη, ο οργανισμός επιχείρησε να απαντήσει χθες στο αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Δημοκρατία».
Με τον περιπαικτικό τίτλο «Κλειδούχος βιρτουόζος του... κλαρίνου», η εφημερίδα αναφέρθηκε σε «σημεία και τέρατα στους διορισμούς στον ΟΣΕ που υπέγραψε πριν από λίγες εβδομάδες ο Σταϊκούρας» και τονίζει ότι τουλάχιστον 9 διορισμοί προέρχονται από την εκλογική περιφέρεια (Φθιώτιδα) του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ενώ ένας είναι «γνωστός κλαρινιτζής».
Η «Εφ.Συν.» είχε ασχοληθεί πριν από έξι μήνες με το θέμα, γράφοντας στο πρωτοσέλιδο της 25ης Σεπτεμβρίου 2024 για τις «Επικίνδυνες προσλήψεις στα τρένα», αποκαλύπτοντας ότι προσλήφθηκαν στον ΟΣΕ 90 σταθμάρχες «με μπλοκάκι χωρίς ΑΣΕΠ», ενώ κάποια από τα ονόματα «παραπέμπουν σε συγγενικές σχέσεις με εργαζόμενους και συνδικαλιστές».
Το πρόβλημα είναι ότι σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο από το οποίο λείπουν τα σύγχρονα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, αυτόματο φρενάρισμα-ETCS, τηλεπικοινωνίες-GSMR), τα κενά ασφαλείας θα μπορούσαν να καλυφθούν μόνο με επαρκές και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό. Υποτίθεται ότι είχαν ξεκινήσει διαδικασίες για προσλήψεις μόνιμων υπαλλήλων μέσω ΑΣΕΠ από το 2021, οι οποίες, όμως, ακόμη και σήμερα δεν έχουν αποδώσει καρπούς.
Ετσι, η διοίκηση του ΟΣΕ προχώρησε σε προσλήψεις εργαζομένων με μπλοκάκι (Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών-ΔΠΥ), οι οποίες όμως γίνονται χωρίς την απαραίτητη δημοσιότητα. Σχεδόν 500 άτομα έχουν προσληφθεί τα τελευταία χρόνια με μπλοκάκι και πολλοί από αυτούς καλύπτουν τις κρίσιμες ειδικότητες σταθμαρχών και κλειδούχων. Βεβαίως, όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι συγκεντρώνουν προϋπηρεσία και με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν μόρια για μελλοντικούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Το ρουσφέτι είναι προφανές, εξασφαλίζει ψήφους στους πολιτικούς που παρεμβαίνουν και κλείνει τα στόματα των συνδικαλιστών των οποίων οι συγγενείς διορίζονται.
Το δημοσίευμα της «Δημοκρατίας» φωτογράφιζε τους διορισμούς ως ρουσφέτι του Χρήστου Σταϊκούρα, όμως η απαντητική ανακοίνωση ήρθε από τον ΟΣΕ, που έδειξε ότι ήθελε να «προστατεύσει» τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Μεταξύ άλλων, ο ΟΣΕ αναφέρει ότι:
1. Ο ΟΣΕ έχει προσλάβει 305 άτομα με ΔΠΥ το 2024, προκειμένου να καλύψει το ταχύτερο επιτακτικές ανάγκες του.
2. Στο Λιανοκλάδι, όπου λειτουργούν –από το 2022– το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας και –από το 2024– το Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων, προβλέπονται 11 θέσεις που θα καλυφθούν με ΔΠΥ, δηλαδή το 4% αυτών σε πανελλαδικό επίπεδο.
3. Την ευθύνη της όλης διαδικασίας που αφορά την επιλογή, πρόσληψη και εκπαίδευση έχει απόλυτα ο ΟΣΕ, χωρίς να εμπλέκεται πουθενά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
4. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης-αξιολόγησης και ένταξης σε εργασία αυτών ξεκίνησε στις 23 Σεπτεμβρίου 2024 και συνεχίζεται.
5. Τα ελάχιστα προσόντα που απαιτείται να πληρούν οι υποψήφιοι, είτε αυτοί είναι μέσω ΔΠΥ είτε μέσω ΑΣΕΠ, ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΑ ΙΔΙΑ (με κεφαλαία στην ανακοίνωση), δηλαδή ηλικία, απολυτήριο Λυκείου, ECDL για χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και αγγλικά (μόνο για σταθμάρχες).
Εδώ ακριβώς αποσιωπάται από τον ΟΣΕ η «πονηρή» λεπτομέρεια, ότι η διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ προβλέπει δημόσια προκήρυξη, ενημέρωση κάθε ενδιαφερομένου και υποβολή αιτήσεων χωρίς εξαιρέσεις.
Στο θέμα τοποθετήθηκε με ανακοίνωση ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Μαγνησίας, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, μιλώντας για «όργιο πελατειακών προσλήψεων» και θέτοντας καίρια ερωτήματα: «Προσλήφθηκαν εκτός ΑΣΕΠ 305 εργαζόμενοι με ΔΠΥ μόνο το 2024. Με ποια προκήρυξη εκδήλωσαν ενδιαφέρον; Υπάρχει κάπου δημοσιευμένη έστω και μία; Πόσοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να επιλεγούν τελικά 305; Επελέγησαν μετά από αξιολόγηση; Υπάρχουν κάποιοι που δεν πέρασαν την αξιολόγηση του ΟΣΕ; Αφού δεν υπάρχει προκήρυξη, αυτόματα αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούσαν όλοι οι πολίτες να κάνουν αίτηση. Ποιοι ήταν λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι αυτοί που έμαθαν για τις προσλήψεις; Με ποιον τρόπο απέκτησαν την πληροφορία εφόσον δεν ήταν ευρέως γνωστή;», αναρωτιέται ο κ. Μεϊκόπουλος και συνεχίζει: «Γιατί δεν προχώρησε ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ από τον Γενάρη του 2022, όταν ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ ολοκλήρωσαν πολύ πιο σύντομα αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες; Αν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν γνώριζε ότι έγιναν 305 προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ στον ΟΣΕ το 2024 και δεν εμπλέκεται σε αυτές, γιατί η πολιτική ηγεσία του (και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος) “διαφήμιζαν” αυτές τις προσλήψεις ως ενέργειες της κυβέρνησης;»
Ο κ. Μεϊκόπουλος τονίζει ότι η κυβέρνηση «είναι εξ ολοκλήρου υπόλογη για τη συνεχιζόμενη αδιαφάνεια στις προσλήψεις προσωπικού στις κρίσιμες θέσεις σταθμαρχών και κλειδούχων στον ΟΣΕ, αλλά και για την ελλιπή εκπαίδευση και εξειδίκευση του προσωπικού» και θυμίζει ότι και ο ίδιος ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανέφερε ότι «δεν βρήκε απόδειξη του πόσο καλή ήταν η πρακτική εκπαίδευση που έκαναν οι σταθμάρχες».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας