Συστάσεις... ασφαλείας για την «ολική ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου» προς τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση απευθύνει με χθεσινή έκτακτη ανακοίνωσή του ο τέως πρόεδρος του ΟΣΕ και επίτιμος πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, Γιάννος Γραμματίδης.
Στην ανακοίνωση που απέστειλε «μετά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ», ο κ. Γραμματίδης παρουσιάζει τα βήματα ενός δικού του «οδικού χάρτη», ζητώντας αλλαγές ακόμη και σε δρομολογημένες από την κυβέρνηση αποφάσεις. Μεταξύ άλλων ζητά:
● Τα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις θεομηνίες Daniel και Elias να τα αναλάβει η νέα εταιρεία «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι» και όχι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα αυτά με προϋπολογισμό σχεδόν 500 εκατομμυρίων ευρώ έχουν ήδη ανατεθεί από το υπουργείο.
● Να ενεργοποιηθεί αμέσως η εταιρεία «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι» (από συγχώνευση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) με οριστικοποίηση της σύνθεσης του διοικητικού συμβουλίου και πρόσληψη τεχνικού συμβούλου.
● Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δημιουργηθεί θέση είτε αναπληρωτή υπουργού είτε υφυπουργού, με αποκλειστικό αντικείμενο τον σιδηρόδρομο και τα μέσα σταθερής τροχιάς, με δικαίωμα υπογραφής.
● Να ενεργοποιηθεί αμέσως μνημόνιο συνεργασίας με τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (DB) που «υλοποιήθηκε υπό την προεδρία του» για θέματα εκπαίδευσης προσωπικού. Υπενθυμίζεται ότι σε πλήθος δημοσιευμάτων, η κυβέρνηση εμφανίζεται να προωθεί συνεργασία με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους (SNCF).
● Επαναφέρει το σενάριο διακοπής λειτουργίας του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης για να είναι ταχύτερη η αποκατάσταση των ζημιών, η οποία όμως δύσκολα θα συντελεστεί το πρώτο τρίμηνο του 2027. Εναλλακτικά προτείνει τη μείωση συχνότητας των δρομολογίων (σήμερα 4 ζεύγη έναντι 8 πριν από τα Τέμπη) αλλά και τη συνέχιση των εμπορευματικών τρένων σε ώρες που δεν θα εμποδίζουν τα έργα.
● Να ξεκινήσουν τα έργα αποκατάστασης στο τμήμα Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης μέχρι τις 31/12/2028. «Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος η Διεύθυνση Εργων τής ‘‘Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.’’ θα πρέπει να προχωρήσει σε κατάτμηση του έργου και να το αναθέσει σε διάφορους εργολάβους».
● Να συσταθεί Ομάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού (Task Force) με ξεκάθαρη αποστολή την αυστηρή επίβλεψη του έργου ανάταξης του ελληνικού σιδηροδρόμου και η οποία θα αναφέρεται απευθείας στον πρωθυπουργό.
● Να τροποποιηθεί ο νόμος 4412 «ώστε να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αναθέσεων κατασκευής των έργων για τον σιδηρόδρομο». Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προώθησε τα έργα με διαδικασίες απευθείας ανάθεσης.
● Να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση του έργου αποκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων της Β. Ελλάδας που αποτελούν σήμερα αιτίες συχνών ατυχημάτων.
● Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού και να γίνουν προμήθειες καταγραφικών συρμών για τον έλεγχο τόσο των σιδηροτροχιών και γενικά της υποδομής όσο και του συστήματος ηλεκτροδότησης των συρμών.
Μπάχαλο στο σιδηροδρομικό δίκτυο λόγω μπλακ άουτ
Εικόνα διάλυσης εμφάνισε χθες Κυριακή το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο λόγω μιας διακοπής στη ρευματοδοσία που έγινε το πρωί προκαλώντας ακυρώσεις δρομολογίων αλλά και καθυστερήσεις μέχρι το βράδυ.
Η διακοπή σημειώθηκε μεταξύ 10.52 το πρωί και 12.18 το μεσημέρι, αλλά το σύστημα δυσκολεύτηκε να αναταχθεί καθώς επηρεάστηκαν όλες οι γραμμές, τόσο ο άξονας Αθήνας-Θεσσαλονίκης όσο και ο Προαστιακός προς αεροδρόμιο και Κιάτο. Σύμφωνα με τις επίσημες ενημερώσεις της Hellenic Train:
■ Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 52 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα στις 10.58 π.μ. σημείωνε το απόγευμα καθυστέρηση άνω των 2,5 ωρών (157 λεπτών) στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου.
■ Η Ιντερσίτι 51 που είχε φύγει στις 7.04 από Θεσσαλονίκη χρειάστηκε να περιμένει 41 λεπτά στη Δεκέλεια.
■ Καθυστερήσεις έως και 50 λεπτά εμφάνισαν τα βραδινά δρομολόγια μεταξύ Αθηνών-Χαλκίδας.
■ Καταργήθηκαν πολλά δρομολόγια του Μετρό από και προς αεροδρόμιο, μετά τη Δουκίσσης Πλακεντίας, δηλαδή στο τμήμα όπου οι συρμοί μπαίνουν σε δίκτυο του ΟΣΕ. Οι επιβάτες χρειάστηκε να μετεπιβιβαστούν σε πετρελαιοκίνητες αμαξοστοιχίες του Προαστιακού.
■ Καθυστέρησαν δρομολόγια προς Κιάτο ενώ άλλα του Προαστιακού από Πειραιά και προς Λιόσια δεν εκτέλεσαν το τμήμα μεταξύ Κάντζας και αεροδρομίου.
Ασάφεια επικρατεί σχετικά με τα αίτια της αναστάτωσης καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ είχε προειδοποιήσει ότι θα γινόταν διακοπή ρεύματος λόγω προγραμματισμένων εργασιών, ενώ ο ΟΣΕ θα επιχειρούσε να καλύψει το κενό με τη λειτουργία γεννήτριας η οποία, όμως, δεν ενεργοποιήθηκε για να τροφοδοτείται το σύστημα τηλεδιοίκησης.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας