Ο απογευματινός ήλιος ας φωτίζει τη θύμησή τους... Ξεκίνησε στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, στον κήπο του «Απογευματινού Ηλιου», κομμάτι κομμάτι, η τοποθέτηση του «Δέντρου της Μνήμης», που φιλοτέχνησε η εικαστικός Μαρία Μανδάκη, για τους 57 νεκρούς του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών. Πρόκειται για ένα «δίδυμο έργο» με εκείνο που τοποθετήθηκε στην Αθήνα, αλλά σε αυτό τα πουλιά βρίσκονται στα κλαδιά και όχι στις ρίζες του δέντρου, συμβολικά, καθώς το ταξίδι ξεκίνησε από την πρωτεύουσα έχοντας προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
Η ομάδα του σιδηρουργού Γιάννη Σαντεξή συναρμολόγησε το δέντρο που είναι τοποθετημένο σε έναν βράχο και στη βάση του κείτονται πεσμένα 57 πουλιά. Επάνω τους είναι χαραγμένα ένα ένα τα ονόματα και οι ηλικίες των νεκρών της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Το έργο αποτελείται από μαρμάρινο ασύμμετρο βράχο συνολικών διαστάσεων μήκους 1,80 μ., πλάτους 1,80 μ. και ύψους 1,00 μ. ως βάση κι επάνω σε αυτόν θα στηριχθεί το μεταλλικό δέντρο ύψους 4,00 μέτρων με διάμετρο ανοίγματος κλαδιών περίπου 3,20 μ.
Τα αποκαλυπτήρια των δίδυμων μνημείων θα γίνουν στην Αθήνα το Σάββατο το μεσημέρι και στη Θεσσαλονίκη την Κυριακή το μεσημέρι, την επομένη δηλαδή και τη μεθεπομένη, αντίστοιχα, των μεγάλων συλλαλητηρίων που διοργανώνονται σε πολλές πόλεις της χώρας με λαϊκή απαίτηση «να αποδοθεί δικαιοσύνη».
Το πράσινο φως για την τοποθέτηση του μνημείου «Το Δέντρο της Μνήμης», στον κήπο του «Απογευματινού Ηλιου», έδωσε το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης και είναι δωρεά του Συλλόγου Θυμάτων Τεμπών. Παρότι η πρόεδρος του Συλλόγου, Μαρία Καρυστιανού, ζήτησε το μνημείο να τοποθετηθεί σε άλλο σημείο, μπροστά στο ντεκ στο Βασιλικό Θέατρο ή στο ντεκ μπροστά στο «Μακεδονία Παλλάς», το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε τη θέση αυτή. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Εργων, Πρόδρομο Νικηφορίδη, η αλλαγή έγινε γιατί το ντεκ απέναντι από το «Μακεδονία Παλλάς» θα αδικούσε το έργο. «Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως πρόκειται για μια ανοιχτή περιοχή και το μνημείο-δέντρο θα δεσπόζει εκεί», εκτίμησε.
Επιτόπου, στον χώρο που στήνεται το μνημείο, βρέθηκε ο Παύλος Ασλανίδης που έχασε τον 27χρονο γιο του Δημήτρη στη σιδηροδρομική τραγωδία. «Σχεδόν 100 μέτρα από τον χώρο του μνημείου βρίσκεται η κλινική που γεννήθηκε ο Δημήτρης. Είναι συγκλονιστικό για μένα, γιατί δυστυχώς κάποιοι αποφάσισαν να του στερήσουν τη ζωή, όπως τη στέρησαν και σε όλους τους υπόλοιπους ανθρώπους που ήταν στο μοιραίο τρένο. Αυτό το μνημείο πρέπει να θυμίζει σε όλους και ειδικά σε αυτούς που κυβερνάνε αυτή τη χώρα ότι δεν πρέπει να συμβαίνουν τέτοια πράγματα», δήλωσε.
«Είναι ένα μοναδικό έργο που δείχνει τη σύνδεση μιας σιδηροδρομικής γραμμής που έχει αρχή αλλά δεν έχει τέλος», εξήγησε η εικαστικός και σχεδιάστρια του μνημείου, Μαρία Μανδάκη. Περισσότερες από 870 εργατοώρες χρειάστηκαν για την κατασκευή του, σύμφωνα με τον δημιουργό του γλυπτού, σιδηρουργό Γιάννη Σαντεξή. Ο ίδιος είπε ότι ένιωσε ντροπή όταν επισκέφθηκε τον τόπο της σιδηροδρομικής τραγωδίας και διαπίστωσε ότι δεν υπήρχε κανένα μνημείο ώστε να αφήσει έστω λίγα λουλούδια για τους 57 νεκρούς. «Το δουλεύουμε από τα μέσα Νοεμβρίου για να ολοκληρωθεί ώς τις αρχές Μαρτίου. Δεν μπορώ να περιγράψω με λόγια το συναίσθημα που βιώνω όλο αυτό το διάστημα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας