«Πίσω από τα υποτιθέμενα γεωστρατηγικά συμφέροντα της χώρας προσπαθεί να κρυφτεί μόνο η αγωνία των καλοπληρωμένων στελεχών του Υπερταμείου να αποφύγουν τον οδυνηρό δημόσιο εξευτελισμό λίγο πριν από τις δικαστικές αποφάσεις για όσα έχουν συμβεί στον διαγωνισμό για την πώληση του λιμένα Βόλου». Η διαπίστωση παράγοντα της αγοράς, που μίλησε στην «Εφ.Συν.», διαφοροποιεί ριζικά όσα έχουν λεχθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την αιφνιδιαστική ανακοίνωση για ακύρωση του διαγωνισμού για την πώληση του ΟΛΒ και μέχρις ενός σημείου εξηγεί και την άμεση αντίδραση της πλευράς του Ιβάν Σαββίδη. Εκτάκτως πάντως βρέθηκαν χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας ο πρόεδρος του ΟΛΘ Θάνος Λιάγκος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΒ Σωκράτης Αναγνώστου για συνάντηση με τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη, προφανώς για «εξηγήσεις»...
Στην εισαγωγική εκτίμηση κατέτειναν χθες το απόγευμα και άλλοι παράγοντες οι οποίοι με σαρκασμό έλεγαν στην εφημερίδα μας πως «όταν σου δείχνουν τα λιμάνια της χώρας, να κοιτάς με ιδιαίτερη προσοχή ποιο δάχτυλο και προς τα πού θέλει να σε κατευθύνει». Η ρήση συμπυκνώνει πολλά από τα τεκταινόμενα γύρω από την ακύρωση του διαγωνισμού για την πώληση του λιμένα Βόλου, τη σκληρή αντίδραση της πλευράς του Ιβάν Σαββίδη που είχε κερδίσει τον διαγωνισμό, την εμπλοκή των Γαλλοελβετών Ντρέιφους για εξαγορά μετοχών του ΟΛΘ και τα τουρκικά επιχειρηματικά συμφέροντα, τα οποία πολλοί διατείνονται ότι είναι πίσω από αυτήν την προσπάθεια.
Και όσο περισσότερο ψάχνει κανείς στοιχεία, οι αναφορές του Υπερταμείου ότι δήθεν «προκρίνει τα ελληνικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου» δείχνουν λόγια του αέρα. Αναφορικά με τα σενάρια για εμπλοκή δήθεν του αμερικανικού παράγοντα, τα ίδια λέχθηκαν και για άλλα λιμάνια, όσο για τον Βόλο, συμμετείχε ως γνωστόν εταιρεία που θεωρούνταν ότι εκπροσωπούσε αμερικανικά συμφέροντα αλλά έχασε τον διαγωνισμό αφού η πλευρά Σαββίδη είχε δώσει διπλάσια χρήματα (51 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, όταν τα στελέχη του ΟΛΒ, ακόμη και πρόσφατα, πρότειναν επενδύσεις στο λιμάνι (π.χ. εγκατάσταση φωτοβολταϊκών), τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ τους παρέπεμπαν στον ιδιώτη επενδυτή ο οποίος είχε κερδίσει τον διαγωνισμό. Οσο για τις αναφορές του Υπερταμείου ότι «οι υποδομές του Λιμένα Βόλου ενισχύονται με σημαντικά έργα αποκατάστασης και αναβάθμισης, ύψους 9 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), μετά και την κακοκαιρία “Daniel”», πρόκειται για καθαρό άλμα πάνω από τη λογική, αφού τα έργα αυτά απλώς θα φέρουν το λιμάνι του Βόλου στην προτέρα κατάσταση και μόνο.
Ποιος άλλος λοιπόν θα είχε λόγο -και ποιος είναι αυτός- για να ακυρώσει τον διαγωνισμό προκειμένου να κρυφτεί πίσω από τον κουρνιαχτό που σήκωσε η συγκεκριμένη απόφαση; Μα, μόνο το «Υπερταμείο/Growthfund»! Και γιατί θα μπορούσε να έχει μια τέτοια σκοπιμότητα; Μα, γιατί μόλις πριν από λίγες μέρες γινόταν γνωστό ότι αναπληρωτής CEO του Υπερταμείου οριζόταν ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης (ο οποίος έχει τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου του παλιού ΤΑΙΠΕΔ και ταυτοχρόνως είναι μέλος του Δ.Σ. του ΟΛΘ)!
Το... επιχείρημα
Η παρουσία του κ. Σταμπουλίδη στο Δ.Σ. του ΟΛΘ είναι και το βασικό επιχείρημα της κοινοπραξίας «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» (του επιχειρηματία Καλλίνικου Καλλίνικου), η οποία έχει προσφύγει στα δικαστήρια ζητώντας ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου, αφού δεν γίνεται να αγοράζει το λιμάνι μια επιχείρηση -ΟΛΘ Α.Ε.- ενώ μέλος του διοικητικού της συμβουλίου είναι εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ που πραγματοποιεί τον διαγωνισμό για πώληση του λιμένος Βόλου. Ολες οι πληροφορίες κατατείνουν στο ότι το ΣτΕ που εξέτασε, στις αρχές Ιανουαρίου, την υπόθεση και επρόκειτο τα επόμενα εικοσιτετράωρα να ανακοινώσει την απόφασή του κατέληγε στο συμπέρασμα ότι ο διαγωνισμός ήταν άκυρος.
Εύκολα αντιλαμβάνεται ακόμη και ένας αδαής ότι το κάζο για τα χρυσοπληρωμένα στελέχη σαν τον κ. Σταμπουλίδη και την κυβέρνηση θα ήταν ανεπανάληπτο. Παράλληλα, μόλις πριν από λίγους μήνες κάναμε λόγο για την παραδειγματική αποτυχία του ΤΑΙΠΕΔ στην υπόθεση πώλησης του λιμανιού στον Βόλο («Εφ.Συν.», 17.6.2024, «Ο διαγωνισμός προσάραξε στο λιμάνι του Βόλου») και την εμπλοκή της περιβόητης Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (PPF), της οποίας ηγούνταν ο κ. Σταμπουλίδης («Εφ.Συν.», 18.7.2024 «Μια, κάποια, πολυτεχνίτισσα μονάδα του ΤΑΙΠΕΔ»), πολύ περισσότερο όταν, όπως έχουμε υπογραμμίσει με εκτενές δημοσίευμα, «Το ΤΑΙΠΕΔ εξαϋλώθηκε, αλλά… όχι όλο» (20.10.2024).
Ιβάν μαινόμενος
Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες η πλευρά Ιβάν Σαββίδη δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Οι ιστοσελίδες της Θεσσαλονίκης πλημμύρισαν από «πηγές» του ΟΛΘ που διαλαλούσαν ότι «η εταιρεία θα ζητήσει ενημέρωση για τους ακριβείς λόγους ακύρωσης της παραχώρησης, προκειμένου να εξετάσει τις επόμενες κινήσεις της, επιφυλασσόμενη για κάθε νόμιμο δικαίωμά της» (Voria.gr, theopinion.gr). Αλλες πηγές έλεγαν ότι πρόκειται να εκδοθεί ανακοίνωση τις επόμενες 48 ώρες με τοποθέτηση επί του θέματος.
Θυμίζουμε ότι χθες έληξε τυπικά η πρώτη φάση της δημόσιας προσφοράς του ομίλου Ντρέιφους για το 21% των μετοχών του ΟΛΘ χωρίς σοβαρό αποτέλεσμα. Κανείς δεν ξέρει αν οι Ντρέιφους έχουν και Plan B και ποιο είναι αυτό. Πολλά φημολογούνται και για τη συνεργασία που έχει η γαλλική CMA CGM -συμμετέχει μέσω της Terminal Link κατά 33% στη SEGT, η οποία κατέχει το 67% από το 72,81% της ΟΛΘ Α.Ε.- με την οικογένεια Louis-Dreyfus. Κι αυτό διότι μέτοχος στη CMA CGM με ποσοστό 24% είναι η τουρκική Yildirim Holdings. Και γιατί οι Ντρέιφους να εμφανιστούν ως απλοί «μπροστινοί» της Yildirim; «Να κοιτάξετε τις εξελίξεις γύρω από τις αγοραπωλησίες εταιρειών νικελίου, όπως για παράδειγμα η Euronikel», απαντούν γνώστες της αγοράς.
«Ανεξάρτητοι» παρατηρητές έλεγαν στην «Εφ.Συν.» ότι «οι πρόσφατες εξελίξεις από μια άποψη θα πρέπει να θεωρούνται λύτρωση για την πλευρά Σαββίδη αφού η προσφυγή της Goldair Cargo A.E. - Goldair Handling Α.Ε., ακόμη κι αν δεν δικαιωνόταν στο ΣτΕ, θα κέρδιζε σίγουρα στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Χωρίς τον βραχνά του Βόλου λοιπόν ο κ. Σαββίδης μπορεί απερίσπαστος να εστιάσει στο λιμάνι Θεσσαλονίκης και, κυρίως, στην επέκταση του 6ου Προβλήτα». Επί του θέματος αυτού, άλλοι σημειώνουν ότι «μην κοροϊδευόμαστε, το λιμάνι είναι το asset του Σαββίδη. Αν σταματήσει λοιπόν να μοιράζει τα κέρδη του λιμανιού ως μέρισμα, εύκολα θα μπορέσει να βρει και τράπεζα που θα του δανείσει για να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο της επέκτασης του 6ου Προβλήτα».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας