Μπορεί η κυβέρνηση να εξανίσταται όποτε κατηγορείται για συγκάλυψη με αφορμή το έγκλημα των Τεμπών, όμως ο ΟΣΕ και η Hellenic Train συνεχίζουν να κινούνται μέσα σε ένα καθεστώς απόλυτης μυστικοπάθειας για σοβαρά περιστατικά που συνεχίζουν να συμβαίνουν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ενα τέτοιο περιστατικό που ξύπνησε ζοφερές μνήμες συνέβη την περασμένη Δευτέρα 17/2/2025 έξω από τα Καλάβρυτα, όταν συρμός του οδοντωτού με 130 μαθητές από την Καλαμάτα έμεινε ακινητοποιημένος από βλάβη στα φρένα πάνω σε μια γέφυρα για 57 ολόκληρα λεπτά. Το συμβάν προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στα παιδιά και τους συνοδούς τους, αλλά η εταιρεία Hellenic Train το εμφάνισε σε ανακοίνωσή της ως απλή βλάβη, χωρίς να αναφέρει ότι οι 130 επιβάτες ήταν μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, ούτε να ζητά συγγνώμη.
Ενα δεύτερο περιστατικό που θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις συνέβη πριν από σχεδόν δύο μήνες, στις 7 Ιανουαρίου 2025, όταν μηχάνημα έργων του ΟΣΕ (δρεζίνα με γερανό) «έμεινε» και από φρένα και από μηχανή και ξεκίνησε να κινείται ανεξέλεγκτα στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ). Η σοβαρή αυτή βλάβη οδήγησε στον εκτροχιασμό του οχήματος που έτσι σταμάτησε την πορεία του. Σημειώνεται ότι το ΣΚΑ είναι το κομβικότερο σημείο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου καθώς εκεί συναντιούνται ο κεντρικός άξονας Πειραιώς-Θεσσαλονίκης με τον άξονα που συνδέει το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών με το Αίγιο. Από το ΣΚΑ περνά πλήθος γραμμών που διασταυρώνονται, ενώ στην περιοχή σταθμεύει και πλήθος συρμών. Αυτό σημαίνει ότι η γερανοδρεζίνα θα μπορούσε να συνεχίσει την ανεξέλεγκτη πορεία της και να καταλήξει πάνω σε κάποιο σταθμευμένο τρένο – ή, ακόμη χειρότερα, να συγκρουστεί με διερχόμενο συρμό φορτωμένο επιβάτες.
Το περιστατικό αυτό που αποκαλύπτει σήμερα η «Εφ.Συν.» δεν ανακοινώθηκε πουθενά αλλά ούτε και έχει γίνει γνωστό εάν βγήκε πόρισμα για τα αίτια που το προκάλεσαν. Σύμφωνα με το έγγραφο που παραθέτουμε, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, έχει ενημερώσει για το συμβάν από τις 9/1/2025 μια σειρά εμπλεκόμενων υπηρεσιών του οργανισμού. Ενημερώνει επίσης το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αλλά και τον Οργανισμό Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), προαναγγέλλοντας ότι πρόκειται να εκδοθεί πόρισμα.
Το περιστατικό περιγράφεται λακωνικά χωρίς να αναφέρεται αν προκλήθηκε κάποιος τραυματισμός: «Την 7/1/2025 και ώρα 14.23, η γερανοδρεζίνα ΔΓ85 παραβίασε το φωτόσημα Ρ742 και την αλλαγή 705 (τροχιάς 402), περιοχής ΚΕΚ/ΣΚΑ, που βρισκόταν σε θέση διαγώνιο, λόγω πλήρους απώλειας συστήματος πέδησης και απώλειας κινητήρα, κατά δήλωση του μηχανοδηγού της. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν ο εκτροχιασμός του βαγονιού που έφερε η γερανοδρεζίνα. Στο σημείο μετέβησαν σταθμάρχης, κλειδούχος και συνεργεία για αποκατάσταση ελέγχου της αιχμής και εντροχιασμό του βαγονιού. Το συμβάν δεν επηρέασε την κυκλοφορία. Διεξάγεται έρευνα και ακολουθεί πόρισμα σύμφωνα με τα οριζόμενα στη ΔΕΤ 99».
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη ΔΕΤ (Διορθωτική Εγκύκλιο) 99 που εκδόθηκε το 2000 από την τότε διοίκηση του ΟΣΕ και αφορά τα «σιδηροδρομικά συμβάντα», οι αρμόδιες υπηρεσίες του οργανισμού οφείλουν να διερευνούν κάθε συμβάν και να εκδίδουν πόρισμα εντός ενός μήνα. Η ΔΕΤ 99 όριζε ότι έπρεπε για το πόρισμα να ενημερώνεται η διοίκηση του ΟΣΕ, αλλά τότε δεν υπήρχε ούτε ΡΑΣ ούτε ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Οι δρεζίνες είναι αυτοκινούμενα οχήματα που κινούνται σε ράγες προκειμένου να εκτελούν εργασίες και η συγκεκριμένη ήταν εφοδιασμένη με γερανό αλλά και βαγόνι το οποίο εκτροχιάστηκε. Ο ΟΣΕ διαθέτει αρκετές τέτοιες δρεζίνες καθώς εκείνος είναι αρμόδιος για τη συντήρηση του δικτύου, φαίνεται όμως πως δεν συντηρεί σωστά ούτε καν τα μηχανήματα που την πραγματοποιούν.
Καταγγελία γονέων για την εκδρομή-θρίλερ
Το περιστατικό με το τρενάκι του οδοντωτού και τους 130 μαθητές που έμεινε μετέωρο πάνω σε γέφυρα προκαλώντας τεράστια ανησυχία στα παιδιά και τους συνοδούς τους συνεχίζει να προκαλεί διαμαρτυρίες, όπως φαίνεται και από την ανακοίνωση που εξέδωσε η Ενωση Συλλόγων Γονέων Δήμου Καλαμάτας.
Οι μαθητές από το Γυμνάσιο των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά και τη Γ’ τάξη του Λυκείου Μεσσήνης είχαν πάει εκδρομή στα Καλάβρυτα και είχαν προγραμματίσει να κινηθούν με τον οδοντωτό για να επιστρέψουν το απόγευμα στο Διακοφτό όπου τους περίμεναν τα λεωφορεία. Ο οδοντωτός άργησε 10 λεπτά να έρθει να τους παραλάβει, ενώ οι συνοδοί καθηγητές παρατήρησαν ότι ο θάλαμος επιβατών μύριζε καμένο λάδι. Ο συρμός ξεκίνησε την κατηφορική διαδρομή, αλλά λίγο μετά τη Ζαχλωρού και πριν από το Μέγα Σπήλαιο ακινητοποιήθηκε πάνω σε μια γέφυρα. Η ώρα άρχισε να περνά και κάποιος συνοδός καθηγητής προσπάθησε να καθησυχάσει τους μαθητές λέγοντας ότι έγινε στάση για να τραβήξουν φωτογραφίες. Αμέσως μετά, όμως, τα παιδιά είδαν το προσωπικό της αμαξοστοιχίας να κατεβαίνει και να κοιτά κάτω από τα βαγόνια. Η αγωνία κορυφώθηκε όταν τους άκουγαν επί ώρα σε ανοιχτή ακρόαση να συζητούν για το πώς να αντιμετωπίσουν βλάβη στα φρένα. Μετά από 57 λεπτά, το τρενάκι δεν συνέχισε τη διαδρομή αλλά επέστρεψε στα Καλάβρυτα.
Ολο το παραπάνω συμβάν η Hellenic Train το κοινοποίησε με την εξής ανακοίνωση: «Η Hellenic Train ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι στις 17:08 η αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο 1337 Καλάβρυτα – Διακοπτό ακινητοποιήθηκε λόγω τεχνικού προβλήματος κοντά στη στάση Μέγα Σπήλαιο. Χάρη στην άμεση ανταπόκριση και κινητοποίηση του προσωπικού της Hellenic Train η βλάβη αποκαταστάθηκε, η αμαξοστοιχία τέθηκε εκ νέου σε πλήρη λειτουργία στις 18:05 και επέστρεψε στα Καλάβρυτα, από όπου οι 130 επιβάτες θα μετακινηθούν στον τελικό τους προορισμό με λεωφορεία». Η τελευταία αναφορά θα μπορούσε να σημαίνει ότι πλήρωσε εκείνη τα λεωφορεία, ενώ ήταν τα οχήματα που τους μετέφεραν στην εκδρομή.
«Θα μπορούσαμε να το εκλάβουμε ως κακόγουστο αστείο, αν δεν είχε να κάνει με ανθρώπινες ζωές και μάλιστα ξανά παιδιών, το περιστατικό που συνέβη πάλι σε τρένο, αυτή τη φορά σε παιδιά σχολείου της πόλης μας, των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ενωση Συλλόγων Γονέων Καλαμάτας. Και συνεχίζει: «Και έχουμε φτάσει, δυστυχώς, στο σημείο, αυτό να το θεωρούμε “τύχη”: Γιατί αυτά τα παιδιά “απλώς” πανικοβλήθηκαν, “απλώς” ταλαιπωρήθηκαν, “απλώς” οι γονείς τους έχασαν χρόνια από την αγωνία τους και γιατί “τελικά” έφτασαν. Τι άλλο πια να δούμε, για να καταλάβουμε ότι τα Τέμπη είναι παντού γύρω μας!».
Η ανακοίνωση καταλήγει: «Εμείς και τα παιδιά μας είμαστε ένας ακόμα αριθμός. Τα τρένα μας, οι δρόμοι μας, τα σχολεία μας, οι εκπαιδευτικοί μας, η περίθαλψή μας, η ζωή μας η ίδια είναι κόστος!» και κλείνει με κάλεσμα στη συγκέντρωση της Παρασκευής 28/2 στην κεντρική πλατεία Καλαμάτας με σύνθημα: «Οχι άλλα Τέμπη! Η ζωή μας δεν είναι κόστος!».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας