Δεν το βάζουν κάτω οι μηχανοδηγοί και με δύο εξώδικά τους που δημοσιοποίησαν χθες συνεχίζουν να επισημαίνουν τα κενά στην ασφάλεια λειτουργίας των ελληνικών σιδηροδρόμων, όπως έκαναν –δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα– και πριν από το έγκλημα των Τεμπών.
Στα δύο αυτά εξώδικα αναφέρονται, μεταξύ άλλων, σε φωτοσήματα που αλλάζουν ξαφνικά ενδείξεις, αναγκάζοντας τον μηχανοδηγό να φρενάρει απότομα, προκαλώντας ανησυχία στους επιβάτες, αλλά και στο σύστημα της τηλεδιοίκησης που είναι εκτός λειτουργίας σε πολλές περιοχές. Αναφέρονται επίσης στα περιστατικά πυρκαγιών δίπλα στις γραμμές επειδή ο ΟΣΕ δεν καθαρίζει την παρατρόχια βλάστηση, ενώ ζητούν από την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας να αναζητήσει ένα βίντεο του 2022 στο οποίο η Hellenic Train είχε καταγράψει (πριν από τα Τέμπη) «την τραγική κατάσταση» στην οποία βρισκόταν το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αναλυτικότερα:
Η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) απευθύνεται στις 14 Ιουνίου 2024 με εξώδικη δήλωση στον ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας και τον ενημερώνει ότι «υπάρχει καταγεγραμμένο βιντεοσκοπημένο υλικό, το οποίο καταγράφηκε μέσα από την καμπίνα μηχανοδήγησης αμαξοστοιχίας που διήνυε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, το φθινόπωρο του έτους 2022, για λογαριασμό της Hellenic Train με παρόν στέλεχος της ΗΤ-Μηχανικό που περιέγραφε επακριβώς τα προβλήματα». Οπως αναφέρουν, «η καταγραφή αυτή έγινε προκειμένου να καταδείξει και να υποδείξει η Hellenic Train στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την τραγική κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το δίκτυο υποδομών και το σιδηροδρομικό δίκτυο εν γένει». «Οπως δυστυχώς διαπιστώθηκε με την προδιαγεγραμμένη επέλευση του τραγικού και εγκληματικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, αγνοήθηκε πλήρως από το τότε υπουργείο όχι μόνον η καταγραφή των προβλημάτων αυτή, αλλά και οι δικές μας συνεχείς εξώδικες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις προς αποκατάστασή τους, προκειμένου να μη θρηνήσουμε απώλειες ανθρώπινων ζωών», τονίζει η ΠΕΠΕ. Συνεχίζοντας, δηλώνει ότι ζήτησε αυτό το βίντεο από την Hellenic Train, αλλά εκείνη δεν το παρέδωσε «παρά το απόλυτα νόμιμο και αιτιολογημένο του αιτήματός μας, πόσο μάλλον όταν αυτό αφορά τα πραγματικά αίτια και συνθήκες ενός τραγικού δυστυχήματος όπου έχασαν τόσο άδικα τη ζωή τους 57 συνάνθρωποί μας, εκ των οποίων 5 μηχανοδηγοί».
Η ΠΕΠΕ καταλήγει ζητώντας από τον ανακριτή να ανακτήσει αυτό το υλικό από την Hellenic Train και να το συμπεριλάβει στη δικογραφία, «επειδή ενάμισι έτος μετά το τραγικό δυστύχημα, συνεχίζονται αμείωτα τα προβλήματα και οι ελλείψεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και ο κίνδυνος νέου σιδηροδρομικού δυστυχήματος».
Επικίνδυνη αδιαφορία
Το δεύτερο εξώδικο με ημερομηνία 18/6/24 απευθύνεται στις εταιρείες Hellenic Train και ΟΣΕ, ενώ κοινοποιείται στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και περιλαμβάνει την καταγραφή συγκεκριμένων προβλημάτων που βιώνουν καθημερινά οι μηχανοδηγοί, αν και, όπως λένε, μετά τα Τέμπη «θα περίμενε κανείς να έχουν γίνει οι επιβεβλημένες ενέργειες βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου». «Η αδιαφορία των αρμοδίων για τις προδιαγραφές ασφαλείας εγκυμονεί κινδύνους για νέο δυστύχημα», τονίζει η ΠΕΠΕ και αναφέρεται σε συγκεκριμένα συμβάντα:
● Την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024 σημειώθηκε νέα πυρκαγιά στην περιοχή του ΤΧ3 (σημείο του δικτύου κοντά στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης), επειδή η βλάστηση δίπλα στις σιδηροτροχιές δεν καθαρίζεται και αυτό «εγκυμονεί κινδύνους για την απώλεια ανθρώπινων ζωών, πόσο μάλλον τους θερινούς μήνες, εν μέσω και καύσωνα, με ιδιαίτερα αυξημένες θερμοκρασίες και ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα όπου κινείται καθημερινά πλήθος εμπορικών συρμών». Η ΠΕΠΕ σημειώνει ότι ήταν οι μηχανοδηγοί που έσβησαν τη φωτιά, ευτυχώς, αλλά και ότι η έντονη βλάστηση «καλύπτει τις ενδείξεις σημάτων ή ακόμη χειρότερα κρύβει τη θέση αυτών, αυξάνοντας περαιτέρω τον κίνδυνο τραγικού συμβάντος». Υπενθυμίζουν επίσης άλλα περιστατικά στα οποία πεσμένοι κορμοί δέντρων αναγκάζουν τα τρένα να διακόψουν την κυκλοφορία τους, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 κομμάτι κορμού είχε διαπεράσει την καμπίνα του μηχανοδηγού αμαξοστοιχίας Ιντερσίτι από Θεσσαλονίκη που πλησίαζε στην Αθήνα, κοντά στον Αγιο Στέφανο.

● Αναφέρονται επίσης σε «σοβαρά προβλήματα με τα φωτοσήματα στην περιοχή του ΣΚΑ». Το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών είναι σημαντικός κόμβος κοντά στην Αθήνα και οι μηχανοδηγοί μιλούν για «διαρκείς ξαφνικές εναλλαγές που αναγκάζουν τους μηχανοδηγούς να ενεργοποιούν την άμεση πέδη, προκαλώντας ανησυχία στο επιβατικό κοινό».
Τα φωτοσήματα έχουν τρία χρώματα, πράσινο-κίτρινο-κόκκινο. Υπό κανονικές συνθήκες, οι συρμοί περνούν με ταχύτητα δρομολογίου μόνο όταν η ένδειξη είναι πράσινη. Οταν υπάρχει κίτρινη ένδειξη σημαίνει ότι το επόμενο φανάρι είναι κόκκινο. Ομως, λόγω προβλημάτων λειτουργίας, όπως συνέβη και στα Τέμπη, οι μηχανοδηγοί περνούν και με κόκκινο επειδή έχουν λάβει σχετική εντολή από τον αρμόδιο σταθμάρχη ή τον εκάστοτε αρμόδιο του ΟΣΕ για την κυκλοφορία. Προχθές η ΠΕΠΕ ανέβασε στα κοινωνικά δίκτυα 12 φωτοσήματα που έπρεπε να τα υπερβούν, αν και ήταν αναμμένα κόκκινα, στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
«Ακαριαία πέδη»
Το νέο πρόβλημα που αναφέρουν στο εξώδικο είναι ότι υπάρχουν φωτοσήματα που περνούν ξαφνικά από το πράσινο στο κόκκινο. Αυτό δεν προβλέπεται, παραπέμπει μάλλον σε τεχνική βλάβη, αλλά οι μηχανοδηγοί προβαίνουν σε «ακαριαία πέδη», προκαλώντας ανησυχία στους επιβάτες.
-Ταυτόχρονα, δηλώνουν ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης έχει τεθεί εκτός λειτουργίας όχι μόνο στο τμήμα του δικτύου που καταστράφηκε από τη θεομηνία Daniel (Αγ. Στέφανος-Λάρισα-Ευαγγελισμός) τον Σεπτέμβριο του 2023, αλλά «και στο τμήμα μεταξύ Λεπτοκαρυάς και Λιτοχώρου, ενώ σε πλείστες περιπτώσεις μηχανοδηγοί καλούνται να υπερβούν ερυθρά φωτοσήματα με τηλεγραφήματα».
Η ΠΕΠΕ ζητά αποκατάσταση των παραπάνω ελλείψεων, αλλιώς επιφυλάσσεται «για τις ενέργειες και κινητοποιήσεις στις οποίες θα προβούμε, προκειμένου να μην έχουμε εκ νέου απώλειες ανθρώπινων ζωών».
Το εξώδικο της ΠΕΠΕ της 18ης Ιουνίου 2024 κατέθεσε ως αναφορά στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης, επισημαίνοντας την αδράνεια των αρμόδιων φορέων να δώσουν λύσεις.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας