Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
elta
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ

Τείνει προς το... μηδέν η επιδότηση των ΕΛΤΑ

Από τα 45 εκατ. ευρώ της δεκαετίας του 2010, η ετήσια κρατική αποζημίωση για την Καθολική Υπηρεσία φαίνεται ότι πέφτει φέτος στα 13 εκατ. ● Σήμα κινδύνου για τη βιωσιμότητα του Οργανισμού εκπέμπει η Ομοσπονδία των Ταχυδρομικών.

Ως «ακροβασία σε τεντωμένο και φθαρμένο σχοινί» χαρακτηρίζουν οι ταχυδρομικοί την κατάσταση που επιβάλλει η κυβέρνηση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ). Σε ανακοίνωση της Ομοσπονδίας τους (ΠΟΣΤ) κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη εγγυημένης, τακτικής, επαρκούς και απρόσκοπτης χρηματοδότησης που θα έπρεπε να εισπράττουν τα ΕΛΤΑ για να φτάνουν σε κάθε σημείο της χώρας, στο πλαίσιο της αποκαλούμενης Καθολικής Υπηρεσίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, η ετήσια αποζημίωση για την Καθολική Υπηρεσία, δηλαδή την υποχρέωση κάλυψης και των πιο απομακρυσμένων σημείων της επικράτειας, που ξεκίνησε κάποτε από το ύψος των 45 εκατομμυρίων ευρώ, πρόκειται σύντομα να πέσει στα 13 εκατομμύρια, με βαρύτατες επιπτώσεις στα οικονομικά των ΕΛΤΑ. Και αυτό θα συμβεί αφού προηγήθηκε η «εξαέρωση» των 280 εκατομμυρίων, από δημόσιο χρήμα, που δόθηκαν στην επιχείρηση το 2020 στο όνομα μιας υποτιθέμενης εξυγίανσης. Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) περιγράφει τα ζοφερά δεδομένα που απειλούν τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης που ιδρύθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με το ελληνικό κράτος, το έτος 1828, και κοντεύει να συμπληρώσει δύο αιώνες ζωής.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα δημοσιεύτηκαν καθυστερημένα οι Οικονομικές Καταστάσεις των ΕΛΤΑ για το έτος 2022, που έδειξαν ότι, παρά τις εξαγγελίες για την εξυγίανσή τους το 2020 από τον τότε αρμόδιο υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη και την απομάκρυνση 1.500 υπαλλήλων με εθελουσία έξοδο, η κατάσταση χειροτερεύει. Οπως έγραψε τότε η «Εφ.Συν.» (11/12/23, «Μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας τα ΕΛΤΑ»), η χρήση του 2022 έκλεισε με ζημίες 27,9 εκατομμυρίων ευρώ, μείωση του τζίρου και αρνητικά Ιδια Κεφάλαια 102,7 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι η ελεγκτική εταιρεία Grant Thornton έκανε λόγο στο σημείωμά της για «ουσιώδη αβεβαιότητα» και «σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του Ομίλου και της εταιρείας ΕΛΤΑ να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους».

Είχαν προηγηθεί, βέβαια, δύο χρόνια διοίκησης με πλήθος σκανδάλων, όπως οι απευθείας αναθέσεις στον Ανδρέα Πάτση και άλλους συμβούλους επί παντός επιστητού, αλλά και η κατάρρευση που προκάλεσε σοβαρή κυβερνοεπίθεση από χάκερ τον Μάρτιο του 2022.

Στις Οικονομικές Καταστάσεις του 2022 γινόταν εκτενώς αναφορά στο θέμα της αποζημίωσης για την Καθολική Υπηρεσία που έχει θεσπιστεί ώστε το κράτος να καλύπτει την παράδοση και παραλαβή ταχυδρομικών αντικειμένων σε περιοχές που δεν συμφέρουν εμπορικά, όπως γίνεται με την επιδότηση των «άγονων γραμμών» για τα πλοία, τον σιδηρόδρομο ή τα αεροπλάνα. Οι αποζημιώσεις Καθολικής Υπηρεσίας για τα έτη 2013 έως 2019 δόθηκαν με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ περιλαμβάνονται στην κρατική ενίσχυση των 280 εκατομμυρίων του 2020. Τουλάχιστον, όμως, τα χρόνια εκείνα τα ΕΛΤΑ ζητούσαν ετησίως ποσά που κυμαίνονταν γύρω από τα 50 εκατομμύρια ευρώ και κατέληγαν να εισπράττουν ποσά που ξεκίνησαν από τα 45 εκατομμύρια και κατέληξαν το 2019 στα 32,5 εκατομμύρια ευρώ.

Την ώρα που οι ταχυμεταφορές ανθούν και μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι δημιουργούν εταιρείες για να προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες εκμεταλλευόμενες και την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα ΕΛΤΑ έχουν μείνει με την υποχρέωση να φτάνουν ώς τις εσχατιές της Ελλάδας αλλά εισπράττουν για αυτό όλο και μικρότερες αποζημιώσεις. Την έγκριση για το τελικό ποσό δίνει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), είναι όμως χαρακτηριστικό ότι το 2021 έπεσε στο μισό (από τα 50 στα 25 εκατ.) το ποσό που αιτήθηκαν τα ίδια τα ΕΛΤΑ. Και αυτό συνέβη διότι στο μεταξύ είχε αποχωρήσει μεγάλο τμήμα του προσωπικού, ενώ η κυβέρνηση είχε νομοθετήσει να μην παραδίδονται τα ταχυδρομικά αντικείμενα σε έως 3 ημέρες αλλά σε έως 5 ημέρες.

Ετσι, όπως φαίνεται και στο πινακάκι που παραθέτουμε, τα ποσά που ενέκρινε η ΕΕΤΤ έπεσαν το 2020 στα 23,2 εκατομμύρια, το 2021 στα 21,5 και το 2022 στα 20 εκατομμύρια. Εκείνο όμως που προκαλεί σοβαρή ανησυχία στους εργαζομένους είναι οι πληροφορίες ότι για το 2023 το ποσό που θα εγκριθεί δεν θα ξεπερνά τα 13 εκατομμύρια ευρώ. Και εδώ, προφανώς, θα παίξει ρόλο και το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ αποφάσισαν τους τελευταίους μήνες να κλείσουν 150 από τα συνολικά 1.150 καταστήματα που διατηρούσαν σε διάφορες περιοχές ως «μη οικονομικά αποδοτικά», ενώ σε πρόσφατη ενημέρωση ο νέος διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρ. Σκλήκας, τα είχε χαρακτηρίσει «αποθετήρια βαριεστημένων συνεργατών» και «απομεινάρια μιας άλλης εποχής».

Στην ανακοίνωση της ΠΟΣΤ τονίζεται ότι, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στις ΗΠΑ, όπου τα εθνικά ταχυδρομεία ενισχύονται με πακτωλό χρημάτων, «τα ΕΛΤΑ για να λάβουν κάποια αποδεδειγμένα εκ των πραγμάτων ανεπαρκή αποζημίωση πρέπει να προβούν σε πλήθος κοστοβόρων ενεργειών, που προσιδιάζουν με “τετραγωνισμό του κύκλου”».

«Απασχολούν δεκάδες υπαλλήλους και παράλληλα αναθέτουν και σε Εταιρεία που αμείβεται αδρά να καταρτίσει πόνημα από το οποίο να προκύπτει -υποτίθεται- το κόστος της Καθολικής Υπηρεσίας. Το πόνημα αυτό μπαίνει υπό την αίρεση της αξιολόγησης της ΕΕΤΤ, που ως ανεξάρτητη αρχή αποφασίζει ποιο θα είναι το τελικό ύψος της επιδότησης. Οπως δε αποδεικνύεται από τα πράγματα, οι αποφάσεις της είναι πάγια προς την κατεύθυνση περιστολής της σχετικής δαπάνης. Στην τελική, η όλη κατάσταση καταλήγει σε υπερχρεωμένα ΕΛΤΑ, παντελώς διαφορετικά από κάθε άλλη “κανονική” Εταιρεία ως προς τη λειτουργία τους και την οικονομική τους υπόσταση».

Η ΠΟΣΤ καταγγέλλει τις διοικήσεις που αναλαμβάνουν «χωρίς στην ουσία συμβατικές υποχρεώσεις» και την κατασπατάληση χρημάτων που οδηγούν σε «δυσθεώρητα χρέη, εμπλοκή σε εγχειρήματα που δεν θα έπρεπε», ενώ αυτή η «επικίνδυνα απαράδεκτη κατάσταση» επιχειρείται να διασκεδαστεί «με συνεχόμενες εξαγγελίες περί “ανασύνταξης” και “κερδοφορίας” των ετήσιων χρήσεων, που στη συνέχεια οι επόμενες Διοικήσεις τις αναθεωρούν και τις καθιστούν σε ακραίο βαθμό ζημιογόνες».

Οι ταχυδρομικοί καλούν πολιτική ηγεσία και Υπερταμείο (μέτοχος των ΕΛΤΑ) να αποφασίσουν για τα μέσα που πρέπει να διατεθούν προκειμένου να υπάρχει σε όλη την επικράτεια και για όλους ταχυδρομική εξυπηρέτηση, διότι «αν συνεχιστεί αυτή η περιθωριοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσει τα πράγματα στην αγκαλιά κάποιου ιδιώτη, που εύλογα μετά, όντας ουσιαστικά μονοπώλιο, θα εκβιάσει και θα ασελγήσει στις τσέπες των πελατών και των φορολογούμενων».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τείνει προς το... μηδέν η επιδότηση των ΕΛΤΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας