Πανηγυρισμοί με «ξένες» μελέτες στήθηκαν τις τελευταίες 48 ώρες στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τη διαδικασία επανατοποθέτησης του αρχαίου κρηναίου στον σταθμό Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η επικοινωνιακή επίθεση της κυβέρνησης είναι σε συνέχεια των ανακοινώσεων για την έγκριση μελετών σχετικά με την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου περί τον Απρίλιο του 2023, ημερομηνία δηλαδή κατά την οποία ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο του 2019 ότι… θα είχαν ολοκληρωθεί τα έργα του Μετρό! Ομως δεν «ξίνισαν» μόνο οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες καθώς η «εορταστική» επικοινωνιακή ατμόσφαιρα χαλά με τη σημερινή έναρξη κινητοποιήσεων των εργαζομένων στο Μετρό, την ώρα που τα προβλήματα δεν λένε να αφήσουν το πολύπαθο έργο.
Η επιστροφή του κρηναίου στη θέση του (;) ανακοινώθηκε συνοδεία φωτογραφιών του γερανού που κατέβαζε κομμάτια του μνημείου αλλά με πολύ λίγα λόγια καθότι η διήγηση του ιστορικού θα περιείχε και πολλές «κακές» λέξεις. Διότι κατά την πάγια κυβερνητική πρακτική η ανάμνηση –έστω– όσων έχουν συμβεί δεν βοηθά στην κατανόηση… των πανηγυρισμών. Οταν μάλιστα αυτοί συνοδεύονται από τη ρητορική περί μεγαλύτερης αρχαιολογικής αξίας των αρχαιοτήτων αυτών από των διπλανών στη Βενιζέλου.
Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει όλοι να ξεχάσουν ότι πριν από το «έγκλημα στη Βενιζέλου» είχε προηγηθεί το 2012 το αντίστοιχο στην Αγίας Σοφίας με την απόσπαση του δρόμου 73 μέτρων (γ.γ. του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη), αντίστοιχου με αυτόν που βρέθηκε στη Βενιζέλου (εύρημα που παρά τις διαβεβαιώσεις, τις αποφάσεις του ΚΑΣ και τις μελέτες δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψει εκεί που βρισκόταν). Κι ακόμη, το κρηναίο βρέθηκε και αποσπάστηκε στα χρόνια που κυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οπότε σήμερα απλώς εφαρμόζονται (ελπίζουμε) οι μελέτες… του 2017 (υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου).
Την περιπέτεια των αρχαιοτήτων στον σταθμό Αγίας Σοφίας την έχουμε ήδη διηγηθεί αναλυτικά (18.7.2021, «Το “έγκλημα” στον σταθμό Αγία Σοφία επαναλαμβάνεται στα αρχαία της Βενιζέλου») και δεν θα επανέλθουμε. Οσο για τα ερωτήματα και τις επιφυλάξεις μας σχετικά με την τήρηση των αρχικών μελετών, η «Αττικό Μετρό» («Α.Μ.») και το ΥΠΠΟΑ μας παρείχαν το δικαίωμα να τα διατηρούμε καθώς έχει προηγηθεί η «επανατοποθέτηση» μόνο μέρους της αρχαίας πλατείας με δυο κίονες (8.9.2021, «Επικοινωνιακό σόου με τα αρχαία στον σταθμό Αγ. Σοφία εν όψει ΔΕΘ» και 22.9.2021, «Καταστροφή και εξαπάτηση»), με τα αρχαία να τοποθετούνται αφ’ ενός μισά, αφ’ ετέρου στο επίπεδο του δρόμου, ενώ κανονικά θα έπρεπε να βρίσκονται στο επίπεδο 1 του σταθμού. Γι’ αυτό ήδη υπάρχουν πολίτες που αποκαλούν το στήσιμο «αμμοδόχο για γάτες»…
Σε χθεσινές δηλώσεις του ο πρόεδρος της «Α.Μ.» Νίκος Ταχιάος, αφού μοιράζει εύσημα στην κ. Μενδώνη και τον κ. Καραμανλή (αλίμονο), μας εξηγεί, εν τη ρύμη του λόγου του, τι να περιμένουμε για τη Βενιζέλου καθώς «τον Απρίλιο του 2023 ξεκινά και το μεγάλο έργο της επιστροφής των ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου στο πρώτο υπόγειο επίπεδό του, το οποίο κατά παρέκκλιση της αρχικής μελέτης θα κατασκευαστεί στη στάθμη στην οποία αυτά είχαν βρεθεί. Ο σταθμός θα λειτουργήσει από την πρώτη στιγμή ως ένα ζωντανό μουσείο». Πράγματι, εφόσον όλα συμβούν σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, ο χώρος θα έχει μουσειακή εικόνα, διότι είναι σαφές ακόμη και σε άσχετους με τα ζητήματα αυτά ότι άλλο πράγμα ένα μουσείο και άλλο ένας ακέραιος αρχαιολογικός χώρος…
Την ίδια στιγμή στα εργοτάξια επικρατεί αναβρασμός και το Σωματείο Εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα του Μετρό έχει κηρύξει για σήμερα στάση εργασίας (12.00 με 15.30) με συγκέντρωση στον σταθμό Βενιζέλου, προειδοποιώντας επιπλέον ότι είναι έτοιμο για απεργία διαρκείας. Προσθέστε ότι οι σχέσεις του κ. Ταχιάου με το Εργατικό Κέντρο βρίσκονται σε όξυνση (30.11.2022, «Το Μετρό δεν είναι προσωπική του επιχείρηση ή ιδιοκτησία»). Τα πράγματα φαίνεται να περιπλέκονται καθώς στην απεργία για πρώτη φορά θα μετάσχουν και εργαζόμενοι σε εργολάβους καθώς υπάρχουν καθυστερήσεις –κάποιοι μιλούν για χρονικό διάστημα μέχρι 8 μήνες!– στην αποπληρωμή, άρα καθυστερήσεις και στην καταβολή μισθών.
Οι εργαζόμενοι πάντως στον κατασκευαστικό τομέα ζητούν «γενναίες αυξήσεις μισθών». Οπως λένε «από το 2016, με την είσοδο της “Ακτωρ”, υποστήκαμε μείωση άνω του 30% στους μισθούς μας. Ο ανάδοχος του έργου ανακοινώνει μόνο κέρδη (45 εκατομμύρια ευρώ μόνον από διαιτησίες μέχρι το 2019). Ταυτόχρονα έχει ζητήσει αναδιάρθρωση των τιμολογίων των πρώτων υλών και των καυσίμων λόγω της κρίσης, η οποία πρωτίστως μαστίζει τους εργαζόμενους». Στην ίδια ανακοίνωση επαναλαμβάνονται τα αιτήματα για «εξάλειψη ελλείψεων στα μέτρα ασφαλείας στους χώρους εργασίας και στον επιεικώς ανεπαρκή εξοπλισμό στα Μέσα Ατομικής Προστασίας».
Με ανακοίνωσή του το Συνδικάτο Οικοδόμων νομού Θεσσαλονίκης κάνει γνωστό ότι «στηρίζει τους αγώνες των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης» αλλά και στην «Ηλεκτροδυναμική», εταιρεία που είναι υπεργολάβος στο έργο του Μετρό και απέλυσε τον ταμία του συνδικάτου, Κωνσταντίνο Αθανασόπουλο. Το συνδικάτο καλεί σε συγκέντρωση στον σταθμό Βενιζέλου την ώρα της στάσης εργασίας και ζητά να δοθούν αυξήσεις στους εργαζόμενους και να επαναπροσληφθεί ο ταμίας του συνδικάτου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας