Μόνον 300.000 είναι τα πρόστιμα για μη πληρωμή εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας που έχουν επιβληθεί την τελευταία πενταετία και δεν έχουν πληρωθεί από τους παραβάτες. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 25% όλων των μετακινήσεων σε μία ημέρα!
Παρ’ όλα αυτά το φθινόπωρο του 2012 η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δεν δίστασε να ξεκινήσει «εκστρατεία κατά της εισιτηριοδιαφυγής» με στόχο να δημιουργήσει αισθήματα ενοχής στους δοκιμαζόμενους από την κρίση πολίτες και να εκτοξεύει κατηγορίες για το κίνημα «Δεν πληρώνω».
Το αποκαλυπτικό αυτό στοιχείο αναφέρθηκε κατά τη χθεσινή πρώτη σύσκεψη των συγκοινωνιακών φορέων της πρωτεύουσας (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) και εκπροσώπων του ΟΑΕΔ, που έγινε για την υλοποίηση του θεσμοθετημένου μέτρου της κυβέρνησης για ελεύθερη επιβίβαση των καταγεγραμμένων ανέργων. Η δωρεάν μετακίνηση θα γίνεται με την επίδειξη της κάρτας ανέργου που χορηγεί ο ΟΑΕΔ, όσο για τη διαγραφή των προστίμων, εξετάζονται λύσεις που θα μειώνουν τη γραφειοκρατία.
Οι συγκοινωνιακοί φορείς θα καταρτίσουν αναλυτικό κατάλογο, ο οποίος θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του πολίτη που δεν πλήρωσε εισιτήριο και την ημερομηνία που επιβλήθηκε το πρόστιμο. Θα ακολουθήσει η αντιπαραβολή με τις λίστες των ανέργων του ΟΑΕΔ. Με βάση τον νόμο, το ύψος του προστίμου καθορίζεται στο 60πλάσιο της τιμής του εισιτηρίου. Για το κανονικό εισιτήριο του 1,20 ευρώ είναι 72 ευρώ.
Αν πληρωθεί μέσα σε 10 ημέρες, το ποσό μειώνεται στο μισό. Αν όμως περάσουν 20 ημέρες και δεν πληρωθεί, δεκαπλασιάζεται και μεταβιβάζεται στην Εφορία, όπου εισπράττεται με τη διαδικασία περί δημοσίων εσόδων και επιβαρύνεται με επιτόκιο 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης της πληρωμής του. Υπάρχει πολίτης που για ένα εισιτήριο χρεώθηκε με πρόστιμο 1.500 ευρώ!
«Πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στους πολίτες που χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς, οι οποίοι, παρά τη μείωση των εισοδημάτων τους, στήριξαν με το υστέρημά τους τις δημόσιες συγκοινωνίες», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» υπηρεσιακό στέλεχος της ΟΣΥ, του φορέα που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τρόλεϊ.
Κατασταλτικά μέτρα
Οι διοικήσεις της, χωρίς καμία τεκμηρίωση, υποστήριζαν επί χρόνια ότι οι πολίτες που δεν πληρώνουν εισιτήριο στα συγκεκριμένα μέσα φτάνουν το 17-20%, ετοιμάζοντας το έδαφος για να περάσουν κατασταλτικά μέτρα. Δημιουργούσαν επίσης σκηνικό για να προωθήσουν το πολυδιαφημισμένο ηλεκτρονικό εισιτήριο, με κόστος 58,8 εκατ. ευρώ.
«Τα έσοδα από τα πρόστιμα στην ΟΣΥ είναι περίπου 12-15 εκατ. ευρώ τον χρόνο», εξήγησε στην εφημερίδα ο Απ. Κασιμέρης, μέλος της διοίκησης του συνδικάτου των εργαζομένων. Επισημαίνει ότι την τελευταία διετία η διοίκηση δημιούργησε ένα σώμα 200 «εθελοντών ελεγκτών» που έκαναν ελέγχους και πληρώνονταν με ποσοστό από τα πρόστιμα.
«Εφεραν τους ‘‘κεφαλοκυνηγούς’’ και είδαμε τα αποτελέσματα», προσθέτει και υπενθυμίζει τον θάνατο του 19χρονου στο Περιστέρι. Μιλάει επίσης για τις πλαστές αποδείξεις που είχαν τυπώσει δύο ελεγκτές για να βάζουν στις τσέπες τους τα πρόστιμα. «Καλό είναι που ξεκινήσαμε από τους ανέργους, αλλά πρέπει να ακολουθήσει το κοινωνικό εισιτήριο για χαμηλοσυνταξιούχους και χαμηλόμισθους», προσθέτει και ζητά να θεσμοθετηθεί κανονισμός για τους ελέγχους με σεβασμό στα δικαιώματα του επιβάτη.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας