Οι πρωτοχρονιάτικες συναυλίες του Δήμου Αθηναίων κοστίζουν κάθε χρόνο γύρω στις 210 με 215 χιλιάδες ευρώ. Δεν είναι αμελητέο το ποσό. Δικαιολογείται βέβαια αλλά δεν παύει να είναι υψηλό. Τη διοργάνωση αναλαμβάνουν διάφορες εταιρείες παραγωγής, promoters, με το γενικό πρόσταγμα να το έχει η Τεχνόπολη. Αυτή επιλέγει και τον καλλιτέχνη που θα είναι ο οικοδεσπότης της βραδιάς, όπως τον Φοίβο φέτος. Επιτυχημένη 100% επιλογή να πούμε, πιστώνεται στην Τεχνόπολη και τον πρόεδρό της Κωστή Παπαϊωάννου.
Τι απαιτεί μια μεγάλη εκδήλωση
Από τα 215 χιλιάδες ευρώ τα ποσά που αντιστοιχούν στους κεντρικούς καλλιτέχνες είναι ελάχιστα, λιγότερα και από 10%. Μίλησα με την Αννα Γάγγα, τη διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής Εκδηλώσεων της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, και προσπαθήσαμε να δούμε πού ακριβώς πάνε τα χρήματα για την πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση. Σας τα λέμε περιγραφικά και σε τίτλους ώστε να δούμε πόσοι και τι χρειάζονται προκειμένου να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση. Αμοιβές καλλιτεχνών, χορευτών, ορχήστρας και djs. Ενορχηστρώσεις και διεύθυνση ορχήστρας, καλλιτεχνική σκηνοθεσία, σκηνογραφία και κατασκευή σκηνικών, ενδυματολογική επιμέλεια και κοστούμια, μακιγιάζ, επιμέλεια μαλλιών, χορογράφος, δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού, πρόβες, υπηρεσίες νοηματικής και τηλεοπτική σκηνοθεσία.
Επίσης, τεχνική διεύθυνση, φωτιστικός σχεδιασμός, χωροδικτυώματα Stage, πύργοι, μπαριέρες και πατάρια σκηνής, backline, stage manager, βοηθός τηλεσκηνοθέτη, stage hands, ηχητικός και φωτιστικός εξοπλισμός, τεχνικοί ήχου, φωτισμού, χειριστές κανονιών, riggers, ηλεκτρολόγοι, ενοικίαση γερανοφόρων, προβολικός εξοπλισμός, τηλεοπτικό van, κάμερες και οπερατέρ drone, τηλεοπτικοί γερανοί. Γεννήτρια, δίκτυο και streaming, autocue LED οθόνες και δημιουργία content, υπηρεσίες φύλαξης και διαχείρισης κοινού, ιατρική κάλυψη και ασθενοφόρο, ενοικίαση εξοπλισμού backstage/containers, θερμαντικά σώματα, catering, πάρκινγκ.
Τέλος, αναλώσιμα, αστική ευθύνη, πνευματικά δικαιώματα, ενοικίαση εξωτερικού χώρου Ζαππείου για drone show, επικοινωνία μοντάζ και δημιουργία απολογιστικών βίντεο, φωτογραφική κάλυψη. Σημειώστε ότι όλα τα παραπάνω, η χρέωση εξοπλισμών αλλά και υπηρεσιών, δεν είναι μόνο για την 31η Δεκεμβρίου αλλά για δύο ή και τρεις ημέρες πριν από τη συγκεκριμένη ημερομηνία.
Καλλιτεχνική παραγωγή
Ζητήσαμε από την Κατερίνα Σταματάκη να μας πει τι ακριβώς σημαίνει καλλιτεχνική παραγωγή. Η Κατερίνα είναι εκπρόσωπος της εταιρείας Prospero, που ήταν μία από τις εταιρείες στην ομάδα παραγωγής της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας, είναι μάνατζερ της Νατάσσας Μποφίλιου, του Φοίβου Δεληβοριά και του Θανάση Αλευρά και είναι πολύ σημαντικό αυτό. Είναι επίσης πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων.
«Το κόστος μιας καλλιτεχνικής παραγωγής, πολλές φορές αφήνει κι εμάς τους παραγωγούς άφωνους», λέει. «Για το πού δηλαδή μπορεί να φτάσει ένα καλλιτεχνικό project το οποίο έχει παραγγείλει ένας δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας».
● Καταρχάς, πόσοι εργάζονται;
Ο κόσμος πραγματικά δεν οφείλει να γνωρίζει πόσοι εκατοντάδες άνθρωποι εργάζονται για να ολοκληρωθεί μια παραγωγή διότι βλέπει μόνο το αποτέλεσμα, τους πρωταγωνιστές του έργου. Και υπάρχουν φορές που διαθέτουν την αμοιβή τους κυριολεκτικά προκειμένου να έχουν ένα καλύτερο σκηνικό, έναν καλύτερο φωτισμό, ένα καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα. Αυτό συμβαίνει όταν το budget που έχει μια παραγωγή είναι συγκεκριμένο και δεν υπάρχει κάποια ιδιωτική χορηγία ή η δυνατότητα διαβάθμισης εισιτηρίου λόγω ελεύθερης εισόδου, όπως είναι οι εορταστικές εκδηλώσεις των δήμων και της περιφέρειας σε όλη τη χώρα.
● Ποια είναι η διαδικασία; Η αλληλουχία των γεγονότων;
Οταν έρχεται η οικονομική προσφορά σε εμάς, στις εταιρείες παραγωγής, για να ξεκινήσουμε μια παραγωγή, μελετάμε μέρες ολόκληρες για να μην αδικήσουμε κανέναν και για να επέλθει μια δίκαιη και αναλογική κατανομή σε όλους τους εργαζόμενους, που μπορεί να είναι δεκάδες ή εκατοντάδες ανάλογα με το μέγεθός της.
● Από πού ξεκινάτε;
Πάντα από τους μουσικούς. Πόσες πρόβες θα κάνουν, πόσο χρόνο θα εργαστούν ανάλογα με τον αριθμό των τραγουδιών. Ο ενορχηστρωτής ορίζει τον αριθμό των μουσικών και ενορχηστρώνει τα τραγούδια. Ο σκηνοθέτης ορίζει το πλαίσιο εργασιών στο οποίο ο σκηνογράφος θα αναπτύξει όλες τις κατασκευές που πρέπει να γίνουν, θα συνεργαστεί με τον ενδυματολόγο που θα σχεδιάσει ή θα διαλέξει ενδύματα. Οι κειμενογράφοι ετοιμάζουν τα κείμενα της παράστασης, που μαζί με τον σκηνοθέτη αναπτύσσουν τον αριθμό των χορευτών, των ηθοποιών που θα χρειαστούν, τον χρόνο και τους χώρους των προβών.
● Οι τεχνικοί;
Παράλληλα εργάζονται οι τεχνικοί-κατασκευαστές των σκηνικών. Οι σχεδιαστές ήχου και φωτισμού θα ορίσουν το είδος των μηχανημάτων που θα καλύψει ηχητικά και φωτιστικά την εκδήλωση, τις σκαλωσιές πάνω στις οποίες θα στηθεί η παραγωγή, τις εξέδρες, τις γεννήτριες. Η καλλιτεχνική εκδήλωση περιβάλλεται από περιφράξεις ασφαλείας, δεκάδες security, δεκάδες άτομα που είναι βοηθοί, εκτελεστές, οργανωτές, διευθυντές παραγωγής.
● Και έχουμε και το promotion...
Για να γνωστοποιηθεί μια εκδήλωση στον κόσμο, απαιτείται σοβαρός αριθμός επαγγελματιών στο promotion, στη διαφήμιση, στην επικοινωνία της παράστασης, τόσο για τα ΜΜΕ, όσο και για τα social media αλλά και για το outdoor (διαφήμιση σε εξωτερικούς χώρους, π.χ. αφίσες, στάσεις λεωφορείων κ.λπ.).
● Τα υπόλοιπα;
Αφού ολοκληρωθεί λοιπόν μια παραγωγή, πρέπει να ασφαλιστεί για αστική ευθύνη, για βροχή, για ασθένεια ή ατύχημα καλλιτεχνών, να πληρώσεις πνευματικά δικαιώματα, συγγενικά αν κάνεις βιντεοσκόποηση, μηχανικά αν έχεις dj, κατασκευαστές βίντεο για τις προβολές, μονάδες βιντεοσκόπησης με τηλεσκηνοθέτες, γερανούς, κάμερες. Και φυσικά για να βγουν στη σκηνή οι πρωταγωνιστές, χρειάζονται οι κομμωτές, οι μακιγιέζ, οι βοηθοί παραγωγής, οι φωτογράφοι για να δώσουν στον κόσμο τη φωτογραφική ενημέρωση.
● Τη μεγαλύτερη πολεμική πάντως, για να γυρίσουμε στην πρωτοχρονιάτικη συναυλία, τη δέχτηκε η Μποφίλιου...
Η Νατάσσα Μποφίλιου λοιπόν δεν δέχτηκε αμοιβή παρ’ όλο που άρχισε να εργάζεται από τον Νοέμβριο γι’ αυτό το project. Ετσι, η αμοιβή της που το γραφείο παραγωγής είχε προϋπολογίσει, θα διατεθεί, μετά από επιθυμία δική της, στο Πανελλήνιο Σωματείο Ελλήνων Τραγουδιστών (ΠΣΕΤ).
● Παίρνουν πολλά χρήματα τελικά οι τραγουδιστές;
Το συνολικό ποσό αμοιβών των πρωταγωνιστών πραγματικά είναι χαμηλό αναλογικά, σε σχέση με το συνολικό κόστος όχι μόνο της συγκεκριμένης, αλλά γενικά της κάθε παραγωγής.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας