Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΜΟYSA με νεανική ορμή

ΑΜΑΝΤΑ ΠΡΩΤΙΔΟΥ

ΜΟYSA με νεανική ορμή

0 ΣΧΟΛΙΑ
  • A-
  • A+

Στο υπόγειο του νέου κτιρίου του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης υπάρχει ένας χώρος, ανοιχτός σε τζούνιορ μουσικούς που καθημερινά πλημμυρίζει νότες και χαμόγελα. Εκεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια παιδιά από τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, το Κιλκίς, τη Λάρισα, την Κοζάνη και άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, γεμάτα ζωντάνια, καλλιτεχνικά όνειρα και φιλοδοξίες, ανοίγουν την πόρτα και μπαίνουν στον δικό τους παράδεισο. Οι βενιαμίν της ορχήστρας είναι γεννημένοι το 2007 (!). Το πιο δημοφιλές όργανο -όπως συμβαίνει σε όλες τις ορχήστρες- είναι το βιολί.

Με οδηγό το επιτυχημένο παράδειγμα του El Sistema της Βενεζουέλας, μια ομάδα ανθρώπων με σπουδαία ενέργεια, φιλοδοξία και πίστη στην επίδραση που έχει η μουσική στους νέους, δημιούργησαν τον Μάρτιο του 2015 τη δική τους ΜΟΥSA. Η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, περισσότερο από ένα απλό μουσικό νεανικό σχήμα, είναι μία κοινότητα τρομερά ταλαντούχων πιτσιρικάδων μουσικών από τη Βόρεια Ελλάδα που στην παρούσα σύνθεσή της αριθμεί περί τα 100 μέλη, όλα μεταξύ 8-25 ετών (με μόνιμο αρχιμουσικό τον Θοδωρή Παπαδημητρίου).

«Το να φυτεύεις θεσμούς που μεγαλώνουν και εξυπηρετούν κοινωνικές ανάγκες είναι το σημαντικότερο που μπορείς να κληροδοτήσεις σε έναν οργανισμό. Γι' αυτό δημιουργήθηκε η ΜΟΥSA», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΜΜΘ, Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης, που με τη συνδρομή του Κωνσταντίνου Πυλαρινού (είχε βοηθήσει στη δημιουργία και της Καμεράτας Τζούνιορ στην Αθήνα) έβαλαν πριν από μερικά χρόνια μπρος το εγχείρημα.

Το Ιδρυμα Νιάρχος ανταποκρίθηκε οικονομικά (450.000) και έπειτα από πολλαπλές συμπτώσεις, συναντήσεις, διορθώσεις προτάσεων, χορηγίες αλλά και ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα (Creative Europe) συγκέντρωσαν 1.000.000 ευρώ με το οποίο βάλανε τα θεμέλια. Αγοράστηκαν όργανα, δεσμεύτηκε αίθουσα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μόνο για τους πιτσιρικάδες, ετοιμάστηκαν πλάνα και η ορχήστρα πήρε μπρος.

Τέσσερα χρόνια μετά (δύο υπό την «προστασία» του Ιδρύματος Νιάρχου κι άλλα δύο που άνοιξαν μόνοι φτερά) αρκούσαν για να χτίσουν ένα εντυπωσιακό βιογραφικό, γεμάτο ταξίδια, συμπράξεις με σπουδαίους μαέστρους και σολίστες (Ντανιέλε Γκάτι, Ντάριους Μικούλσκι, Λεωνίδας Καβάκος, Βλαντιμίρ Μέντελσον, Μπάρμπαρα Χέντρικς, Σίμος Παπάνας κ.ά.), σημαντικό κοινωνικό έργο (εξορμήσεις σε κέντρα υποδοχής, σε σχολεία της Βόρειας Ελλάδας αλλά και μια πρόσφατη σύμπραξη με την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τους ΤΑΚΙΜ που τη γλέντησαν με την ψυχή τους).

Ο διεθνούς φήμης πιανίστας Γιώργος Λαζαρίδης καμαρώνει για το δημιούργημά τους, ανησυχεί για το μέλλον και ελπίζει ότι οι διοικήσεις του ΜΜΘ αντιλαμβάνονται τη σημασία του και θα φροντίζουν για τη βιωσιμότητά του. Εκείνος, πάντως, έχει πολύ ξεκάθαρη άποψη για τη φυσιογνωμία του σχήματος.

«Η ιδέα της ΜΟΥSA δεν ήταν να μαζέψουμε τα πιο brilliant ταλέντα για να κάνουμε επίδειξη τι μπορούν να καταφέρουν τα σύγχρονα Ελληνάκια και ποιοι μπορούν να παίζουν δαιμονισμένα μια συμφωνία. Αν ήταν έτσι, θα επιμέναμε περισσότερο στο κλασικό ρεπερτόριο. Η έμπνευση για τη δημιουργία της ήρθε και από τις αξίες του El Systema, που επιμένει ότι η μουσική είναι -μεταξύ άλλων- και εργαλείο κοινωνικής συνοχής. Ασχέτως σε ποιο πλαίσιο το τοποθετείς (που μπορεί να αφορά παιδιά του πολέμου, παιδιά της κρίσης, παιδιά μιας ιδιαίτερης περιοχής) η μουσική έχει δύναμη να ενώνει τον κόσμο».

Εξ ου και στις ακροάσεις ένα φάλτσο δεν θα καταδικάσει το παιδί. «Οντως, διότι κοιτάμε τον χαρακτήρα, τη δυνατότητά του να αυτοσχεδιάσει, τα όνειρά του. Προφανώς και τα παιδιά που είναι άριστα δεν αποκλείονται από την ορχήστρα, απλώς δεν είναι το άλφα και το ωμέγα. Μπορεί για παράδειγμα να δεις ότι ένα πιτσιρίκι που σήμερα έχει αδυναμίες, αύριο θα μπορέσει να πετάξει ψηλά. Το πιστεύω βαθιά: Το πλαίσιο μιας νεανικής ορχήστρας δημιουργεί νέα ρεύματα μουσικά και κοινωνικά», λέει ο ίδιος.

Οι νεαροί μουσικοί που στελεχώνουν την ορχήστρα, αξιολογούνται συνεχώς. Επιλέγονται έπειτα από ετήσια διεξαγωγή ακροάσεων και επανεξετάζονται κάθε χρόνο, μαζί με τις ακροάσεις νέων υποψήφιων μελών. «Η αξιολόγηση και η συχνή επαφή είναι ο τρόπος να διατηρείται πάντα το υψηλότερο δυνατό καλλιτεχνικό επίπεδο και η εγρήγορση των μουσικών», σχολιάζει ο Γ.Ε. Λαζαρίδης, που επιμένει ότι τα κοινωνικά χαρακτηριστικά ενός παιδιού δεν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή στην ορχήστρα.

«Το κριτήριο για να μπει ένα παιδί στην ορχήστρα δεν μπορεί να είναι η φορολογική δήλωση των γονιών του διότι αυτό αντιστρέφει τη δημοκρατική διαδικασία. Πλούσιοι ή φτωχοί δεν έχει σημασία. Για μας κριτήριο είναι να έχουν μια καλή σχέση με το όργανο, να λάμπει το μάτι τους. Θέλουμε να δούμε τι χαρακτήρα βγάζουν στην ακρόαση, πόσο ανοιχτόμυαλοι, ευγενικοί είναι. Και στο τέλος της μέρας να ακούμε από τον Λεωνίδα Καβάκο που δούλεψε πέρυσι μαζί τους, ότι αυτά τα παιδιά είναι παικτικά αλλά και ψυχικά ολοκληρωμένα. Ή όταν επιστρέφω από εμφανίσεις στο Ηρώδειο, την Αυστρία, την Καστοριά και λαμβάνω feedback για το πόσο σπουδαία είναι τα παιδιά μας. Σπουδαίους μουσικούς βρίσκεις παντού, δεν είναι πάντα το ζητούμενο μια άψογη εκτέλεση της 9ης του Ντβόρζακ. Σπουδαίους ανθρώπους που παίζουν και καλά δεν συναντάς εύκολα».

Αυτή πάνω-κάτω είναι και η φιλοσοφία που αναπτύσσουν στην ετήσια Καλοκαιρινή Ακαδημία της ΜΟΥSA. «Εκεί ανιχνεύουμε την κλίση του κάθε παιδιού, αφού μπορεί να παίζει βιολί αλλά η ψυχή του να ανήκει στο σινεμά. Ή μπορεί να είναι τρομερή πιανίστρια αλλά να τραβά εξαιρετικές φωτογραφίες. Το να είσαι απλώς ένας καταπληκτικός βιολιστής, δεν φτάνει στον 21ο αιώνα. Για να έχεις τη δυνατότητα να ζήσεις μια ευτυχισμένη ζωή ως σολίστας πρέπει να καταλάβεις την καλλιτεχνική πραγματικότητα στο σύνολό της».

   

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η γιατρός του «Μεγάλου Ερωτικού»
Ενα 21χρονο κορίτσι με βελούδινη φωνή και λαμπερό χαμόγελο, που αριστεύει στην Ιατρική Σχολή Αθηνών αλλά βάζει πάνω απ' όλα τη μουσική, κάνει τώρα...
Η γιατρός του «Μεγάλου Ερωτικού»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ε-ε-έρχονται!
Αυτό ήταν! Την Παρασκευή 6 Ιουλίου μια ευχή ετών θα γίνει πραγματικότητα: οι Arctic Monkeys, ένα από τα μεγαλύτερα ροκ γκρουπ της εποχής μας,...
Ε-ε-έρχονται!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Και τώρα οι τρεις τους!
Μαρινέλλα - Βιτάλη - Γλυκερία. Οι κορυφαίες τραγουδίστριες συναντιούνται πρώτη φορά επί σκηνής. Τρεις μεγάλες φωνές ενώνουν πρώτη φορά τις δυνάμεις...
Και τώρα οι τρεις τους!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Θέλω να μοιραστώ την αλήθεια μου»
Πιο ώριμη από ποτέ, η εξαιρετική ερμηνεύτρια νιώθει έτοιμη να πειραματιστεί και να αποκαλύψει την πιο προσωπική και άγνωστη πλευρά της στην παράσταση...
«Θέλω να μοιραστώ την αλήθεια μου»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεβεγιόν με τη Μαρινέλλα
Η σπουδαία τραγουδίστρια μας προσκαλεί να αλλάξουμε τη χρονιά μαζί της στη στοά του City Link και να απολαύσουμε ένα υπερθέαμα χολιγουντιανό αλλά και...
Ρεβεγιόν με τη Μαρινέλλα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
O Mόουζ της τζαζ
Από τα πρώιμα χρόνια του, τότε που τζάμαρε και πειραματιζόταν πλάι στον Σταν Γκετς, μέχρι τις πιο πρόσφατες υπέροχες βραδιές που χάριζε στο...
O Mόουζ της τζαζ